כלים ומשחקים טיפוליים להעשרת תהליכי טיפול,
תהליכים באימון אישי והעצמה אישית.
כמטפלים ומאמנים מותר לנו לשחק עם המטופלים שלנו!
משחק הוא לא בזבוז זמן ולא בזבוז שעת הטיפול!
קחו את המשחק ברצינות!!!
משחקים במרחב הטיפולי עם ילדים הם כלי מצוין כדי ליצור קשר בין המטפל למטופל וכדי לבנות יחסי אמון. הפסיכואנליטיקאית, אנה פרויד, ייחדה למשחק תפקיד משמעותי בתהליך הטיפולי. היא ראתה במשחק אמצעי יעיל ליצירת קשר משמעותי עם הילד וכלי להעמקת ההבנה של עולם הילד וקשייו.
מלאני קליין, יחסה למשחק חשיבות מרכזית ועליונה בטיפול בילדים והציעה, כי למשחק הילד יש משמעות סימבולית. לדבריה, ניתן להשתמש במשחק בטיפול בילדים כאמצעי שמקביל לאסוציאציות חופשיות בפסיכואנליזה עם מבוגרים. דרך המשחק, ניתן לגלות משאלות בלתי מודעות, פנטזיות וחרדות ולפרש את משמעותן לילד. עכבות במשחק יכולות להצביע על חרדות עמוקות בעולם המציאות ועל עכבות בהתפתחות הרגשית בכלל.
הפירוש שנותן המטפל למשחק ולהתנגדויות שעולות מפחית את החרדות ומחזיר לילד את יכולת ההנאה מהמשחק.
על פי ויניקוט, משחק הילד הוא אקט של יצירה והוא משמש כגשר בין המציאות הפנימית של הילד למציאות החיצונית. היכולת של הילד וגם של המטפל לשחק מעידה על גישה יצירתית לחיים בכלל. ויניקוט רואה במשחק טיפולי מטרה של הטיפול ולא אמצעי טיפולי. פסיכותרפיה, לדבריו, היא "שני בני אדם המשחקים יחד". פתולוגיה תתבטא בחוסר יכולת לשחק ולכן, תפקידו של המטפל הוא להביא את הילד למצב שיוכל לשחק.
המחקרים העכשוויים שבודקים שימוש במשחק בטיפול בילדים בכלל ובילדים עם ADHD בפרט, מגלים כי שימוש זה הוא אידיאלי לטיפול במתחים, הימנעויות, חרדות ובקשיים חברתיים, התנהגותיים ורגשיים.
(Bratton, Ray, Rhine & Jones, 2005; Josefi & Ryan, 2004, (Ray, Schottelkorb, & Tsai, 2007
למשחק טיפולי יתרונות רבים:
ראשית, משחק, מעצם הגדרתו, נועד לגרום לחוויה של הנאה, ריגוש, קלילות והומור. שימוש במשחקים במהלך טיפול או אימון יגבירו את העניין של הילדים בתהליך ואת שיתוף הפעולה שלהם. הדבר משמעותי במיוחד עבור ילדים עם קשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות, הזקוקים לגירויים חדשים ומלהיבים בתדירות גבוהה.
שנית, ילדים צעירים מתקשים להביע תכנים רגשיים מורכבים ומופשטים במילים, והמשחק הוא אמצעי טבעי ונוח יותר עבורם. המשחק מהווה ערוץ תקשורת יעיל גם עבור ילדים מבוגרים יותר שהם ביישנים ומופנמים או עם קשיי תקשורת. זאת, במיוחד לאור העובדה כי המשחק הוא הדדי, מתנהל "בגובה העיניים", ומאפשר יצירת יחסים של שוויון.
לבסוף, בטיפול ובעיקר בCBT או באימון, מתרחש תהליך של למידה. למשל, המטופל או המתאמן לומדים לשנות הרגלי חשיבה לא יעילים, רוכשים כישורים ומיומנויות וכן אסטרטגיות התמודדות בתחומים שונים. המשחק הוא אמצעי יעיל ומהנה עבור ילדים להפנמת התכנים הטיפוליים והעשרת חווית הלמידה. בנוסף, שמירה על חוקי המשחק, עוזרים לילד ללמוד להתמודד עם חוקים, לחכות לתור ואף להפסיד בכבוד.
אכן, בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות וצמיחה של תחום חדש: תחום ה"משחקים טיפוליים" בהקשר של טיפול רגשי ואימון. מטרת המשחקים הטיפוליים היא לנצל לטובה את האספקטים החיוביים והיעילים של המשחק כדי להעמיק את הלמידה וכדי להשיג מטרות טיפוליות בתחומים שונים: עבודה על הבעה וזיהוי רגשות, פיתוח אמפתיה, פיתוח חשיבה חיובית או יעילה, פיתוח מיומנויות חברתיות, העלאת הדימוי העצמי ועוד ועוד.
למידע נוסף: