מהו אימון CBT לבעלי ADHD?

אימון CBT

מודל ה CBT לבעלי ADHD או אימון קוגניטיבי התנהגותי לבעלי ADHD, פותח ע"י ד"ר איריס ברכוז כדי לתת מענה לצרכים המאתגרים של בעלי ADHD והוא משלב כלים יעילים ביותר הן מתחום האימון האישי והן מתחום הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי.

 

הרחבה מידע ופרטים נוספים

השאירו כאן את הפרטים ונחזור בהקדם

ד״ר איריס ברכוז

בהנחיית: דר' איריס ברכוז: פסיכולוגית חינוכית מומחית, מטפלת CBT מומחית ומדריכה מטעם איט"ה, מאמנת ADHD בכירה ומדריכה

המודל הוא מודל אינטגרטיבי בשלושה מישורים שונים:

1. ראשית, שולבו במודל הן עקרונות מתחום האימון האישי והן מתחום ה-CBT

כדי להתייחס לשני התחומים העיקריים בהם בעלי ADHD זקוקים להתערבות: תחום ההתנהלות היומיומית והתחום הרגשי-נפשי. מבחינת התנהלות יומיומית נוכל לפגוש ילדים ומבוגרים רבים שמתקשים בהתמודדות עם משימות לסוגיהן. הם מתקשים, בד"כ, בניהול זמן, התארגנות, ארגון והתמדה במילוי משימות. האימון האישי ובמיוחד אימון ADHD מעניק אסטרטגיות להתמודדות עם קשיים אלו.

מבחינה רגשית בעלי ADHD מגלים, לעתים קרובות, שינויים במצב הרוח, התפרצויות כעס, הם בעלי נטייה מוגברת לחרדות ו/או דיכאון והם נוטים יותר לדפוסי חשיבה שליליים. כדי לענות על הצרכים הרגשיים של בעלי ADHD משלב המודל כלים יעילים מעולם ה CBT להתמודדות עם אותם קשיים, כולל זיהוי מחשבות, שאילת שאלות סוקרטיות, אימוץ דפוסי חשיבה יעילים ואף שילוב של טכניקות גוף נפש כמו מיינדפולנס וביופידבק.

ניתן לחלק את העבודה עם המתאמנים/מטופלים עצמם לעבודה ב-3 ערוצים שונים: 

א. שינוי הרגלי החשיבה, כלומר מעבר במוחו של המתאמן מדיבור פנימי שלילי, מחשבות אוטומטיות שליליות ואפילו תסריטים קטסטורפליים לדיבור פנימי חיובי, בחינת אירועים מתוך פרספקטיבה חיובית, לקיחת יוזמה ואחריות וציפייה מראש לסוף חיובי.

ב. שינוי ההתנהגות – מעבר ממצב של התנהגות ריאקטיבית, חסרת שליטה, שעלולה לגרום למתחים עם הסביבה למצב של התנהגות פרו-אקטיבית, עם יכולת וויסות ובחירה והשפעה חיובית על הסביבה. מעבר ממצב של חוסר תכנון וארגון, דחיינות ואי-עמידה בזמנים למסוגלות ביצירת סדרי עדיפויות, מילוי התחייבויות ותפקוד בזמן לחץ. מדובר בתהליך עם השפעה הדדית: השינוי בחשיבה מביא לשינוי בהתנהגות והשינוי בהתנהגות מחזק יותר ויותר את השינוי בחשיבה, תורם לו ומעמיק אותו.

ג. שינוי בתגובות הפיסיולוגיות, טכניקות הרגעה – כדי לאפשר שינוי עוצמתי יותר בחשיבה ובהתנהגות חשוב שהמתאמן יהיה פנוי לכך מבחינה פיסיולוגית.

בקרב מתבגרים ומבוגרים רבים עם קשיי קשב וריכוז ולקויות למידה מתפתחים פחדים וחרדות סביב הקשיים. באימון המתאמנים לומדים טכניקות הרפיה בשילוב טכניקות ביופידבק וכך הגוף לומד להירגע באופן אוטומטי.


2. פן נוסף באינטגרטיביות של המודל הוא ההתייחסות לא רק לילד/מתבגר/מבוגר שמגיעים אלינו, אלא גם למעגלים שסובבים אותם

כמו: מעגל המשפחה, מעגל בית הספר, האוניברסיטה או העבודה, מעגל אנשי מקצוע כמו רופאים, מדריכים, מרצים וחתירה לשיתוף פעולה בין הגורמים.

3. לבסוף, המודל מכיר בכך ש ADHD מלווה במקרים רבים במצבים נוספים, חלקם תוצר של ה ADHD וחלקם "הולכים יחד" עם ADHD

כמו: לקויות למידה, קשיי וויסות תחושתי, קשיי שינה, קשיים רגשיים ונפשיים כמו חרדות, דיכאון, מצבי רוח מתחלפים, בעיות התנהגות, הפרעת התנהגות מתנגדת ועוד. כשעולה השערה לגבי קיומם של מצבים נלווים מעין אלו נפנה את המתאמנים/מטופלים לגורם המאבחן והמטפל המתאים ונעבוד עמם בשיתוף פעולה.

לקריאה נוספת על המודל: הקליקו על כל אחת מ-3 השורות להלן;

מהו אימון אישי ?

אימון אישי הוא תהליך שותפות מתמשכת, ריקוד משותף של מאמן ומתאמן, שמטרתו לשפר את התפקוד היומיומי של המתאמן.
זהו תהליך טיפולי המתמקד בהשגת יעדים.
המאמן האישי משמש כזרז לשינויים שהמתאמן רוצה לבצע. המאמן האישי מדרבן אנשים לקחת אחריות על עצמם ועל חייהם, ועוזר למתאמן ע"י תמיכה בו בזיהוי מטרות, תכנון השלבים להשגתן וביצוע המשימות.
הוא מסייע לאנשים לממש את הפוטנציאל שלהם דרך שיפור הרגלי חשיבה וביצוע.

תהליך אימון אישי מתאים במיוחד לבעלי קשיי קשב וריכוז (ADHD), בעלי לקויות למידה וקשיים בתפקודים ניהוליים.