Adhd

מה משותף ל: עברי גלעד, ג'ים קארי, דנה דבורין, חלי גולדנברג, אגאת'ה כריסטי, לי קורזיץ, וולט דיסני, מוצרט, סלבדור דאלי, לואיס קרול, מייקל פלפס, מייקל ג'ורדן, תומס אדיסון, אלברט אינשטיין, לאונרדו דה-וינצ'י?

כן, כולם מפורסמים, מוכשרים, יצירתיים ולכולם יש ADHD.

 

אנשים בעלי ADHD הם בד"כ יצירתיים, בעלי דמיון מפותח וחושבים מחוץ לקופסה.

מאפיינים אחרים שנפגוש פעמים רבות אצל בעלי ADHD כוללים: אנרגטיות, אומץ, חיפוש ריגושים, כאריזמה, טוב לב ורצון לעזור, רגישות, הרפתקנות, יזמות ועוד.

לצד זאת הם מגלים סימפטומים ב-3 תחומים על פי ההגדרה של ה- DSM-Vעפ"י ה- DSM-V, אדם יהיה מאובחן עם ADHD מסוג הפרעת קשב וריכוז אם נוכחים לפחות 6 מתוך 9 הסימפטומים הבאים, (ובקרב מבוגרים, מעל גיל 17- לפחות 5):

          קשיי קשב

  1. קושי בתשומת לב לפרטים, טעויות של אכפתיות בש.ב., עבודה, עבודה לא מדויקת
  2. קושי לעקוב אחר הוראות, נכשל לסיים משימות שהתחיל, בד"כ כי מאבד ריכוז או עניין.
  3. קושי להתמיד בשמירה על קשב במהלך פעילויות. קושי להקשיב בהרצאות, בקריאה ובכתיבה, בשיחות.
  4. מוסח בקלות מגירויים חיצוניים וכן ממחשבות שונות.
  5. שכחנות בפעילויות יומיום – שוכחים את זמן ההגעה לשיעור, שינויים במערכת, לשלוח תרגילים, וכו'.
  6. נמנע ממשימות של קשב מתמשך שדורש מאמץ מנטלי, מונוטוני, כמו הכנת שיעורי בית, הכנת פרויקטים, תרגילים, הכנת דוחות, מילוי טפסים וניירת
  7. פעמים רבות לא מקשיב כשפונים אליו ישירות. מחשבתו נראית במקום אחר.
  8. קושי בניהול, ארגון והתארגנות של משימות ופעילויות. קושי בניהול זמן. דחיינות התארגנות לקראת מבחן
  9. איבוד דברים נחוצים לפעילויות יומיומיות, כמו מחברות, סיכומי שיעור, פלאפון, מפתחות, משקפיים, ארנק, כלי כתיבה

אדם יהיה מאובחן עם ADHD מסוג היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות אם יהיו נוכחים לפחות 6 מתוך 9 הסימפטומים הבאים:

           היפראקטיביות  

  1. מתופף בידיו, מזיז רגליים, נע במושב
  2. רץ, מטפס באופן לא מותאם. במבוגרים: תחושה סובייקטיבית של חוסר מנוחה.
  3. בתנועה מתמדת
  4. קושי להישאר שקט בפעילויות משחק או בילוי
  5. בד"כ מדבר בלי הפסקה
  6. עוזב את מקום הישיבה לעיתים קרובות אימפולסיביות
  7.  קופץ עם התשובות לפני שהשאלות נשאלו במלואן. עונה על תשובות לפני שגמרו להישאל, משלים דברי אנשים
  8.  מפריע או מתפרץ לדברי אחרים או למעשי אחרים, משתמש בחפצים של אחרים בגלל קושי בשליטה עצמית. קושי בוויסות רגשות ותגובות
  9.  מתקשה לחכות לתורו.

קשיים אלו עשויים לבוא לידי ביטוי בלימודים, בחיים החברתיים וביחסים בינאישיים בכלל, בחיי העבודה ובהתנהלות היומיומית. בד"כ נלווים ל- ADHD קשיים בתפקודים ניהוליים, כלומר, אותם תפקודים המאפשרים לנו לווסת ולכוון את התנהגותנו. בעלי ADHD מגלים קושי לפחות בחלק מהכישורים והמיומנויות הבאים: יכולת תכנון מפת דרכים ויצירת סדרי עדיפויות, תכנון זמן, זיכרון עבודה, יכולת לביקורת עצמית, עיכוב תגובה, ויסות רגשות, גמישות וכן נקיטת יוזמה, שמירה על מוטיבציה מספקת לאורך זמן ולקיחת אחריות. כתוצאה, נראה בנוסף למה שתואר לעיל גם קשיים בהתנהלות כספית, קושי בשמירה על אורח חיים מאוזן (ספורט, היגיינה, מעקב רפואי), קשיים בזוגיות, כולל שעמום מבני הזוג.

בחיי העבודה נמצא, כי בעלי ADHD – הפרעות קשב וריכוז – מתפטרים בתדירות גבוהה פי 3, מפוטרים יותר, הם מתקשים לשמור על יחסי אנוש תקינים ולשלב עבודה עם חיי משפחה.

מבחינה רגשית אנו עלולים למצוא הן בקרב ילדים ונוער והן בקרב מבוגרים את הקשיים הבאים:

  • תסכול מתמיד וכעס: נתפס פחות מוכשר ממה שהוא באמת, לא מבין למה לא מצליח, מיוחסות לו תכונות אישיות שליליות
  • פגיעה בדימוי העצמי: חשיבה שלילית על עצמי, על העולם ועל העתיד, חוסר קומפטנטיות, חוסר אונים, תחושה של חוסר שליטה או חשש מתמיד מאיבוד שליטה.
  • חרדות: חרדת ביצוע, חרדת בחינות, חרדה חברתית, עצבות ודיכאון
  • פגיעה במוטיבציה: חיפוש אחר מסגרת חלופית ללימודים בה יצליח וימצא את מקומו.

 

אימון לבעלי ADHD

אימון אישי לבעלי ADHD הוא תהליך שמתאים לכל אדם שמעוניין להגיע ליעדיו מהר יותר, בצורה אפקטיבית יותר ולשמר את ההישגים לאורך זמן. עבור אינדיבידואלים בעלי קשיים בתפקודים ניהוליים המתקשים בצמתים רבים בדרך להגשמת מטרותיהם האימון הוא הכרחי.

אימון קוגניטיבי התנהגותי לוקח את המתאמן בעל קשיי הקשב והאימפולסיביות צעד אחד נוסף. המתאמן לומד לקשר בין המחשבות שלו, הרגשות וההתנהגות. הוא לומד לעצור לפני שהוא מבצע, או להיפך, להפסיק את ההימנעות מלעשות דברים ולהיות יוזם – תלוי מהי מטרתו. הוא לומד לווסת את רגשותיו, מחשבותיו והתנהגותו ולהחזיר לעצמו את השליטה על חייו.
שילוב המרכיב הפיסיולוגי באימון דרך למידה של טכניקות הרפיה והירגעות ושימוש בביופידבק מחזק את המודעות לגוף, ההיכרות עם תגובות הגוף למצבים מסוימים, הדבר מסייע למתאמן לחוש את הסימנים הגופניים המבשרים של כעס, תוקפנות, חרדה. כך המתאמן לא חש שהרגש "נחת" עליו בהפתעה והדבר מאפשר יכולת וויסות, שליטה ובחירה.

צרו קשר – לפרטים נוספים על אימון אישי בשיטת CBT ל- ADHD