קורס אימון קוגנטיבי התנהגותי ל- ADHD
תכנית הכשרת מאמנים ב-4 מודולים: כלים באימון CBT
לבעלי ADHD
מנחה: ד"ר איריס ברכוז, PH.D
פסיכולוגית חינוכית מומחית, מטפלת CBT ומדריכה מטעם איט"ה, מאמנת ADHD, מדריכה מוסמכת מטעם לשכת המאמנים, מפתחת שיטת האימון הקוגניטיבי התנהגותי ל ADHD (אימון CBT ל ADHD)
הפרעות קשב וריכוז שכיחות מאוד
הפרעות קשב וריכוז שכיחות מאוד ומחקרים מעידים כי השכיחות הולכת וגדלה בהתמדה בשנים האחרונות. כיום, האומדן המקובל הוא של 9%, ובקרב מתבגרים- 11%, אך מספר מחקרים מארה"ב מדווחים על שכיחות של כ-20%!!!
האם אתם עומדים מול מטופלים, תלמידים, מתאמנים עם ADHD ויודעים שיכולתם לעשות יותר?
האם אתם מרגישים צורך לדייק את שיטות הטיפול שבידכם כדי ליצור שינוי אמיתי?
על קורס אימון קוגניטיבי התנהגותי להפרעות קשב וריכוז
קורס אימון CBT ל ADHD, קורס אימון הפרעות קשב, תכנית עם 4 מודולים להכשרת מאמנים, נבנה עבורכם, אנשי המקצוע בתחום הייעוץ, החינוך וההוראה, פסיכולוגיה, אימון אישי, תרפיה ועבודה סוציאלית.
הקורס נועד לעזור לכם לקדם את איכות החיים של ילדים ומבוגרים עם ADHD ולקויות למידה. מטרתו להעשיר ולדייק את פרוטוקול ההתערבות שלכם, כדי שתוכלו ליצור שינוי משמעותי שיתמיד לאורך זמן.
אני מאמינה כי, כל ילד, מתבגר או מבוגר עם ADHD עומדים אמנם מול אתגרים, אך בידיהם גם מתנה שקיבלו. מתנת ה-ADHD כוללת יצירתיות, סקרנות, משיכה להרפתקאות ויכולת לחשוב "מחוץ לקופסה". בעלי ADHD מלאי התלהבות ואנרגיות, דינמיים, בעלי כריזמה ואוהבים לעזור לנמצאים בסביבתם.
לצד זאת, הם חווים, בד"כ, התמודדות יומיומית עם קשיים בתכנון, ארגון וסדר, ניהול וויסות רגשות ועקביות בבצוע משימות בעלות ערך לטווח הארוך.
שמתי לי למטרה לסייע בידי ילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז לממש את המתנה שקיבלו ולמצות את הפוטנציאל הגלום בהם. תפקידנו כמטפלים להאיר לילדים ולמבוגרים את הדרך ולסייע בעדם למצוא את השביל הנכון להם ביותר.
אני מאמינה כי אימון קוגניטיבי-התנהגותי מספק תפיסת עולם וכלים משמעותיים ואפקטיביים ביותר בעבודה הטיפולית עם הילדים והמבוגרים שמתמודדים עם האתגרים לצד הכישורים האופייניים לADHD.
לקריאה על המודל שנלמד בקורס האימון ועל התאמתו לעבודה עם ADHD
תכנית קורס אימון CBT ל ADHD
תכנית קורס אימון CBT ל ADHD היא תכנית חווייתית, שמתחילה במודול מבוא של השיטה וממשיכה ב-3 מודולים ספציפיים שמתמקדים כל אחד בנושא אחר הרלבנטי לעבודה עם בעלי ADHD.
נושאים אלו כוללים: אימון כישורים חברתיים והתמודדות רגשית, אימון הורים, אימון אקדמי ואימון מורים.
מודול 1 - אבני היסוד באימון קוג'-התנ' לבעלי ADHD ולקויות למידה
כניסה לעולם ה-ADHD , כניסה לעולם האימון: הנחות יסוד של אימון קוגניטיבי-התנהגותי אומנות התשאול, הגישה הלומדת מול הגישה השיפוטית
מודל 4 השלבים: היכרות והעצמה, קביעת מטרות, אסטרטגיות ובקרה.
היכרות עם הכלים האפקטיביים בשלב הראשון והשני: גלגל החיים, זיהוי ערכים , זיהוי עצמי עתידי, זיהוי שדונים ומחשבות אוטומטיות שליליות, כישורי בסיס באימון בכלל ובאימון ADHD
בפרט. שאלון ADHD. שאלוני אינטייק קביעת מטרות ויעדים
מודול 2 - אימון כישורים חברתיים והתמודדות רגשית
א. ניהול רגשות: שימוש במודל אימון קוגניטיבי-התנהגותי, הקשר בין מחשבה, רגש והתנהגות, זיהוי והבעת רגשות, התמודדות ושליטה ברגשות ותחושות עוצמתיים: טכניקות הרפיה בשילוב הדגמה של שימוש בביופידבק, דרכים לזיהוי פרעו"שים (פירוש רע ושלילי) מחשבות אוטומטיות שליליות, וכן דרכים להתמודדות עם הפרעו"שים, למשל: תשאול סוקרטי, משפטי אומץ, "עוגת האחריות" וטכניקות להסחת דעת. בנוסף, נתייחס לשילוב אומנויות, שימוש במשחקים ובספרים.
נושאים נוספים: טכניקות לפתרון בעיות, התמודדות עם אימפולסיביות
ב. אימון כישורים חברתיים:
קשיים חברתיים אופייניים לבעלי ADHD ולקויות למידה
אבחון והערכה של קשיים חברתיים: שאלון/ערכת אבחון לכישורים חברתיים למיפוי תחומי חוזק וחולשה, גלגל כישורים חברתיים, מיפוי כיתתי, תיעוד וניתוח של אירועים חברתיים
הקניית כישורים חברתיים: מיומנויות הקשבה ושיחה, מיומנויות תקשורת מילולית ובלתי מילולית, הצטרפות לקבוצה, הצטרפות למשחק, התמודדות עם הקנטות
שימוש במשחקי תפקידים ובתיעוד
מודול 3 - אימון קוג'-התנ' להורים
הבנת אבחנת ה -ADHD, כולל אבחנה מבדלת מלקויות למידה, קשיי שינה, מצבים נוירולוגים נוספים, הפרעות רגשיות ועוד, תחלואה נילווית, השלכות האבחנה על תפקוד המשפחה.
איך מאבחנים ADHD? מבחן המוקסו ואבחונים נוספים
טיפול תרופתי ב-ADHD – הרצאת נוירולוגית מומחית ב- ADHD- ד"ר דניאלה לובל
כלים להתערבות: חווית שיא משפחתית, ערכים משפחתיים, חזון הורי/משפחתי, מטרות הוריות, חיזוק הקשר הורה-ילד, הגדרת חוקים, כללים, תפקידים.
אסטרטגיות להתמודדות רגשית:
טכניקות הרגעה להורים, זיהוי וטיפול בשדוני הורים ובמחשבות שליליות
אסטרטגיות לשיפור הרגלי תקשורת
טכניקות לעיצוב התנהגות, שיטת "הסלים" של ד"ר גרין
מודול 4 -אימון אקדמי, אימון מורים
שלב ההיכרות וההערכה: שאלון אקדמי, גלגל אקדמי, זיהוי ערוץ למידה מועדף, זיהוי אמונות שליליות, פרספקטיבות ושדונים, התארגנות לקראת מבחן
קביעת מטרות ריאליות
אסטרטגיות לניהול זמן, התמודדות עם דחיינות, קבלת החלטות
אימון מורים והצוות החינוכי: מטרות למורים
טכניקות לעיצוב התנהגות בכיתה
התאמת סביבת ביה"ס לתלמיד
שיתוף פעולה בין ההורים, צוות ביה"ס והתלמיד
התמודדות עם חרדת בחינות.
תוספת מיוחדת: חירום טראומה ו ADHD
מה ההבדל בין חרדה, טראומה ופוסט טראומה?
מה הקשר בין טראומה ו ADHD ?האם ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם ADHD פגיעים יותר לפתח סימפט ומים של טראומה ופוסט-טראומה?
בלבול באבחנות- האם אלו סימפטומים של טראומה או של ADHD?
התערבויות ראשוניות עם ילדים, מתבגרים, מבוגרים והורים;
פיתוח חוסן ודרכי טיפול והתערבויות מבוססות מחקר.
מהו אימון אישי?
לפי ההגדרה של "האיגוד הבינלאומי לאימון אישי" International Coaches Federation, אימון אישי הוא תהליך יצירתי מעורר מחשבה שמסייע לקליינטים למקסם את הפוטנציאל שלהם בחייהם האישיים והמקצועיים.
מאמנים מקצועיים מספקים שותפות מתמשכת שמתוכננת כדי לשפר את יכולת הביצוע של המתאמנים ואת איכות חייהם. האימון האישי מתמקד במצבם של המתאמנים בהווה ובמה שהם מוכנים לעשות כדי להגיע למצב הרצוי בעתיד.
מהו אימון להפרעות קשב וריכוז?
מדובר בתחום ספציפי בעולם האימון האישי. אימון ADHD מוגדר ע"י ה-אגודה האמריקאית להפרעת קשב וריכוז כ"שותפות מתמשכת שמסייעת לקליינטים לחיות חיים אפקטיביים ומספקים יותר ע"י העמקת הלמידה, שיפור ביצועים וקידום איכות חייהם".
מאמני ADHD עוזרים למתאמנים שלהם לפתח הבנה מקיפה של טבע ה-ADHD והשפעת התופעה על איכות חייהם. בנוסף, מאמני ADHD עובדים עם מתאמנים ליצור מבנים, תמיכה, מיומנויות ואסטרטגיות.
הם עוזרים למתאמנים להישאר ממוקדים במטרותיהם, לעמוד איתן מול אתגרים ולהתמודד עם נושאים הנוגעים להפרעות הקשב והריכוז כמו היכולת לנהל את הזמן, יכולת התארגנות ודימוי עצמי. הם מסייעים ב"פיזור הערפל" ובהשגת תפקוד יעיל יותר.
מהו אימון CBT ל ADHD - המודל האינטגרטיבי של ד"ר ברכוז
מטרת המודל היא לענות על הצרכים המורכבים והמגוונים של ילדים ומבוגרים בעלי ADHD במישורי החיים השונים. המודל משלב כלים יעילים במיוחד הן מתחום האימון והן מתחום הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי.
השילוב הזה נותן מענה הולם ל-2 מישורים עיקריים בהם נראה קשיים אצל בעלי ADHD:
- הפן של התפקודים הניהוליים
- הפן של הוויסות הרגשי
בקרב בעלי ADHD, שני תחומים אלו הם הפגיעים ביותר וקבלת כלים מצוינים להתמודדות מאפשרים שינוי משמעותי תוך פרק זמן קצר. למשל, טכניקות להקניית דפוסי חשיבה יעילה, טכניקות להרפיה פיסיולוגית וטכניקות לפתרון בעיות יאפשרו למתאמנים שלנו לפתח תחושת שליטה על רגשותיהם והתנהגותם. אסטרטגיות לניהול זמן, ארגון ניירת, התמדה במילוי משימות ישפרו באופן דרמטי את התפקוד בחיי היומיום.
מעבר לגישות ההתערבות שהמודל משלב הוא אינטגרטיבי ב-2 מישורים נוספים:
- המודל מכיר בחשיבות ההתערבות עם סביבות הילד או המבוגר שהגיעו אלינו. כלומר, אם מדובר בהתערבות עם ילד או מתבגר לא נסתפק רק בעבודה עם הפרט, אלא נשלב גם את ההורים ולעיתים גם בני משפחה אחרים, את הצוות החינוכי וכן מעגלים נוספים שמשפיעים על הילד/מתבגר. כשמדובר במבוגר נעבוד גם עם בני הזוג, רופאים, מנחים באוניברסיטה וכו'. המטרה היא שהמתאמן/מטופל שמגיע אלינו לא יהיה תלוי בנו כמאמנים, ושעם תום האימון הסביבה תוכל להתאים את עצמה לפרט באופן המיטבי.
- המודל מכיר בחשיבות נושא "הקומרבידיות" של ADHD.
כלומר, המודל לוקח בחשבון את העובדה שלהיות מאובחן עם ADHD פירושו שיתכנו מצבים נוספים ש"אוהבים ללכת עם ADHD". מצבים אלו יכולים לכלול: לקויות למידה, קשיי ויסות חושי, מצבי רוח מתחלפים, חרדות, טיקים, קישי שינה, ועוד. על פי המודל, חשוב להיות מודעים לאפשרות הקומרבידיות ולכך שיהיה צורך להפנות לבעלי מקצוע רלבנטיים בכל תחום וליצור שיתוף פעולה טיפולי לטובת המתאמן.
לקריאה נוספת
מהו אימון CBT ל ADHD?- המודל האינטגרטיבי של ד"ר ברכוז
לקריאה נוספת על המודל "אימון CBT ל ADHD" בעבודה עם ילדה בת 11 עם קשיים חברתיים.
מאמר שפורסם בעלון קשב של זיוה דינה: לחצו כאן
מאמר שפורסם בפסיכואקטואליה: לחצו כאן