Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ADHD והפרעה בעיבוד החושי (SPD) – איך מתבלבלים פחות ומטפלים נכון

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

לפני מספר שנים עברתי חוויה שהשאירה בי חותם. אחת מהפסיכולוגיות שעברו אצלי השתלמות באימון ל-ADHD (מאוד אינטלגנטית, אנרגטית וכאריזמטית) גילתה התנהלות אופיינית מאוד למה שהכרתי כ- ADHD" קלאסי". היא נעה רבות בכיסא, דיברה הרבה, וקפצה (תרתי משמע!) על כל הזדמנות לקום מהכיסא ולהביא לי במהירות ציוד שהיה חסר. בהזדמנות הראשונה מיהרתי לשוחח איתה על הADHD שלה. היא תיקנה אותי בעדינות וציינה שכולם מתבלבלים ומעירים לה הערות דומות, אך לא מדובר ב-ADHD כלל וכלל אלא בהפרעה בעיבוד החושי. (SPD Sensory Processing Disorder ).
אותה חוויה היתה שיעור חשוב מאין כמותו עבורי. רוב הילדים, המתבגרים והמבוגרים שמגיעים אלי לאימון, אכן מגלים סימפטומים של ADHD או ADD ותהליך האימון הספציפי ל -ADHD חיוני עבורם כדי להתפתח, להתקדם ולהשיג שינוי בחייהם. לצד זאת, מגיעים אלי, מדי פעם, ילדים, מתבגרים ואפילו מבוגרים צעירים, שאובחנו כבעלי ADHD או ADD ע"י בעלי מקצוע כמו פסיכיאטרים, נוירולוגים ורופאי ילדים, אך למעשה מדובר ב-SPD. רובם טופלו בריטלין לסוגיו (למשל ריטלין 10 מ"ג, ריטלין LA, קונצרטה), אך ללא שום שיפור או הקלה. במקרים אחרים מדווח כי הריטלין החמיר מאוד את הסימפטומים והילדים/מתבגרים הפכו עצבניים מאוד, אלימים ומצבם הידרדר. בדיעבד מסתבר כי האבחון היה שגוי.

כמאמנים / מטפלים ב- ADHD חשוב להכיר ולהעלות למודעות את קיום ה-SPD, שלעיתים ובאופן מבלבל ביותר מופיע לא רק כאבחנה מבדלת מ- ADHD (וממצבים דומים אחרים), אלא גם בקומורבידיות עם ADHD (ועם מצבים אחרים). ואכן, פעמון האזעקה הראשון יכול להיות דיווח על כך שריטלין לסוגיו, בשום מינון שהוא, לא מביא לשיפור.
ה- SPD הוא שם כולל למגוון של קשיים נוירולוגיים, אך להבדיל מ- ADHD , כאן מדובר בחוסר יכולת בדרגות שונות לפרש ולהשתמש במידע, שמגיע דרך החושים, כדי לתפקד באופן תקין בחיי היומיום. לבעלי SPD יש דיספונקציה של קליטה ופלט דרך החושים.
התופעה תבוא לידי ביטוי בכל החושים, כולל מגע/מישוש, שמיעה, ראיה, ריח, המערכת הוסטיבולרית והמערכת הפרופריוספטיבית (עיבוד תחושות מהעור, השרירים והמפרקים). אחד התחומים הדומיננטיים בו באה ההפרעה לידי ביטוי הוא בחוש המגע/מישוש, שמתייחס לתחושה של נגיעה, אינפוט מהרצפטורים בעור, לחץ, טמפרטורה, כאב, תחושת השערות על העור. למשל, תגובתיות יתר למגע יכולה להתבטא בפירוש לקוי של מגע כאילו היה מאוד לא נעים ובהתנהגות של בעיטות לחבר או לאדם קרוב אחר שנוגע או רק מנסה להתקרב. תת תגובתיות למגע תתבטא במודעות רק למגע חזק במיוחד.
בעלי SPD יכולים לגלות קשיי קשב וריכוז, כיוון שהם מוצפים בגירויים ובניסיון להשיג רגיעה. ילד עם הפרעה חושית אודיטורית יכול לשמוע רעשי רקע חזק יותר מקול המורה ולהתקשות להתרכז בדבריה. ילד עם SPD בחוש המגע יכול להתנועע בחוסר נוחות כשהוא נדרש לשבת בשקט וללמוד. חוויות המגע יכולות להסיח את דעתו והוא יתקשה להתמקד במטלות הלימודיות.
בעלי SPD בתחום הוסטיבולרי או הפרופיוספטיבי יכולים להיראות תנועתיים, כשהם מתקשים לחוש היכן גופם ממוקם כשהם יושבים, ולכן נופלים מהכיסא מספר פעמים בשיעור. לעיתים הם חשים צורך עז להניע את השרירים, כי אחרת יחושו שהשרירים יוצאים מהעור. מגוון ההתנהגויות שתוארו לעיל עלולות בקלות להתפרש אצל הרופאים או הפסיכולוגים המאבחנים כ-ADHD.

איך בכל זאת ניתן להבחין בין המצבים השונים?

ילדים עם ADHD מגיבים באופן שונה מילדים עם SPD לגירויים פתאומיים ו/או עוצמתיים, כמו ריחות חזקים, אורות מהבהבים מגע או רעש.
ילדים עם ADHD יהיו בתחילה ערניים כתגובה לגירוי ואז יפתחו אדפטציה. ילדים עם SPD לא יצליחו לפתח אדפטציה או שיגלו אדישות מלכתחילה.
בנוסף, ילדים עם ADHD אוהבים בד"כ חידושים ושינויים, כי זה גורם ריגוש מסוים ו"מעיר" את המוח. אינדיבידואלים עם SPD מעדיפים את המוכר והצפוי.
בקרב ילדים עם SPD , טיפול סנסורי (מגע מסוגים שונים וכו') ירגיע או יפסיק התנהגות אימפולסיבית, ימתן קשיי התארגנות וקושי בדחיית סיפוקים.
בקרב ילדים עם ADHD נראה שינוי קל או שלא יהיה שינוי כלל.

לסיכום, כמאמני ADHD, חשוב שנהיה מודעים וערים גם למצבים ש"נראים כמו" ADHD, אך הם למעשה ביטוי של הפרעה או מצב אחר, כמו הדוגמה של SPD.
ההבחנה בין ADHD לSPD היא קריטית כי הטיפול המתאים הוא שונה. ADHD מגיב מצוין לאימון ספציפי ל-ADHD וכן לטיפול תרופתי בסטימולנטים. SPD מגיב טוב לטיפולי מגע, תנועה וכל מה שעובד על החושים. מצבו של ילד עם SPD שייקח ריטלין עלול להחמיר מאוד. בנוסף, חשוב לציין כי הטיפול ב- SPD יהיה יעיל יותר אם יתחיל לפני גיל 7, מבחינת יכולת הגמישות של המוח, וכן ימנע מהילד לפתח קשיים בתחומים רבים, כולל רגשי, התנהגותי וחברתי וירידה בדימוי העצמי.
אם אתם חושדים כי מדובר ב- SPD במקום או בנוסף ל-ADHD , מומלץ להפנות למטפלים שעוסקים בריפוי בעיסוק ומומחים ל- SPD או למומחים בגישה הנוירו-התפתחותית. מטפלים אלו יוכלו לאבחן ולהעניק מענה טיפולי לפי הצורך.

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן