Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

טראומה פוסט טראומה (PTSD) ו ADHD

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

כמטפלים שעובדים עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז, שמנו לב כולנו לקושי הרב יותר יחסית לשאר האוכלוסייה, בו נתונים אלו המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז  מאז החלה המלחמה.

הקשר בין טראומה, פוסט טראומה, הפרעות קשב וריכוז

האם ילדים ומתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז רגישים יותר למצבי חירום ועלולים להיות בסיכון מוגבר לפתח הפרעת דחק פוסט טראומתית?

מחקרים בתחום אכן מצביעים על הפרעות קשב וריכוז כגורם סיכון לפיתוח PTSD. זאת משתי סיבות: אנשים עם ADHD הם בעלי מערכות וויסות רגישות יותר ולכן אירועים טראומתיים משפיעים עליהם יותר. בנוסף, מחקרים מגלים כי הם חשופים יותר לחוויות טראומתיות. 

למעשה, הקשר בין ADHD ו PTSD הוא מורכב יותר, וכמטפלים ב ADHD, חשוב שנכיר את המורכבות הזו. מחקרי מוח מצביעים על כך שלא רק שהפרעת קשב מגבירה את הסיכויים לפתח PTSD, אלא שגם ההיפך הוא נכון: חשיפה לטראומה עשויה להשפיע על מבנה המוח, במיוחד בקרב ילדים, ולהגביר את הסיכוי להתפתחות סימפטומים של הפרעת קשב או להגביר סימפטומים שכבר קיימים. מהיבט נוסף, הפרעת קשב עלולה להגביר את הסיכון לחשיפה לאירועים טראומתיים, כפי שצוין, וכפועל יוצא גם את ההיקרות של PTSD.

עוד נושא שמוסיף למורכבות הוא הקושי במתן דיאגנוזה מדויקת, כיוון שיש קווי דמיון רבים בין שני המצבים. כפי שניתן לראות באיור, רב הדומה בין ADHD ו PTSD מאשר המבחין. בשני המצבים, נבחין בקשיים בריכוז, קשיי התארגות, קשיי זיכרון, אימפולסיביות, קשיים בוויסות רגשי, חוסר שקט וכן נבחין לעיתים קרובות ב ADHD (בדומה ל PTSD) גם ברגישות לרעשים, נטייה לחרדות ולמצבי רוח משתנים וקשיים חברתיים.

תסמינים משותפים ומבדילים בין ADHD ו PTSD

תסמינים משותפים ומבדילים בין ADHD ו PTSD

טראומה ו ADHD

השאלה מה הבסיס לקשיים (ADHD, PTSD או שניהם) היא קריטית כדי שאפשר יהיה להגיש את העזרה המתאימה. חשוב להיעזר במומחים בתחום כדי להבין האם האבחנה הנכונה היא PTSD, ADHD עם סימפטומים מוגברים בגלל המצב, או שילוב של שני המצבים.

מהו אירוע טראומתי?

אירוע טראומתי הוא כל אירוע שנתפס ע"י הפרט כמאיים על הקיום הפיסי או הנפשי של האדם עצמו או של היקרים לו ומלווה בחוויה של חוסר אונים. אירועים כאלה יכולים לכלול התעללות פיסית, מינית או נפשית, אירועי טרור, מלחמה, אסונות טבע, מחלות קשות, מוות של קרוב ועוד. היקרות האירוע באופן לא צפוי במקום שהיה אמור להיות בטוח, או שבוצע ע"י אדם שהיה אמור להגן ולשמור, מגבירים את הסבירות שהאירוע ייתפס כטראומתי.

הפרעת דחק פוסט טראומתית עלולה להתפתח כתוצאה מאירועים טראומתיים והיא מאופיינת ב 4 קריטריונים שאמורים להיות נוכחים בתקופה של יותר מחודש לאחר האירוע:

1. זיכרונות חודרניים, פלאשבקים או סיוטי לילה שמופיעים באופן לא רצוי, ומעוררים מחדש את החוויה הטראומתית או חלקים ממנה באופן מוחשי, כאילו היא קורית שוב.

2. הימנעות מחשיפה לגירויים, כולל אנשים, מצבים, מקומות או חפצים, שעשויים להזכיר באופן כלשהו את הטראומה. למשל, הימנעות מהגעה למקומות עם נוף ספציפי, שמזכיר את הנוף במקום בו קרתה הטראומה.

3. עוררות פיזיולוגית מוגברת, כולל דריכות גבוהה מאוד, תגובות בהלה מוגזמות, קשיי שינה,

4. שינויים בקוגניציה ומצב הרוח: האשמה עצמית, אמונות שליליות לגבי העצמי והעולם, קושי להיזכר באירוע הטראומתי, מנעד רגשות מצומצם, תוקפנות

איך מצב סטרס יוצר או מגביר סימפטומים של ADHD?

כשקורה אירוע טראומתי, הפעלה מתמשכת של מערכת ההתמודדות עם סטרס כרוני עשויה לגרום, בין היתר, להשפעה על המוח באופן שגורם להופעת סימפטומים של ADHD. בזמן איום הגוף מתחיל להפריש אדרנלין, שמעלה את הדופק, זרימת הדם לשרירים, וכו' וכן קורטיזול. 

הקורטיזול מפעיל את המערכת החיסונית ומשפיע על הזיכרון. הוא מפסיק את פעילות ההיפוקמפוס, ובכך עלול להשבית את הזיכרון המודע ומגביר את פעילות האמיגדלה, כך שנזכור את הרגשות הקשים שהתעוררו בזמן הטראומה: פחד, בהלה, כאב ועצב.  

כשהתגובה הזו מתמשכת מתחיל להתפתח סיכון. לחץ מתמשך משפיע על התפתחות המוח. רמות רעילות של הורמוני סטרס עשויים לגרום למות תאי מוח, במיוחד בקורטקס הפרה-פרונטלי. 

אזורים מוחיים שקשורים בפחד, חרדה ואימפולסיביות מתפתחים ואזורים של תכנון, שליטה עצמית והבנה מצטמצמים. למעשה, מתפתחות הפרעות של שליטה בהתנהגות ותפקודים ניהוליים שתואמות הגדרות של ADHD, חרדות והפרעות מצב רוח.

חשוב, אם כן, להדגיש מספר נקודות:

ראשית, סביר כי תקופת החירום המתמשכת אותה אנו חווים כעת מגבירה את הסימפטומים של הפרעת הקשב. מכיוון שהפרעת קשב קומרבידית עם חרדות ודיכאון, יש גם סיכון מוגבר להגברת תסמינים אלו. חשוב שהמבוגרים בסביבת הילד יהיו מודעים לסבירות הגבוהה של העלייה וההחמרה בסימפטומים ויגלו סובלנות, הבנה והכלה. יש לגלות ערנות כדי לפנות לעזרה מקצועית לפי הצורך.

שנית, חשוב להיות מודעים לסיכון הגבוה יותר בו נתונים ילדים ומתבגרים עם ADHD לפתח PTSD בעקבות מצב החירום. כמו שנאמר, יש דמיון רב בין התסמינים של ADHD והתסמינים של PTSD. הדמיון העיקרי הוא בתחום הוויסות הרגשי. גם בלי מצב חירום, ילדים ומתבגרים עם ADHD מופעלים מאוד מהמוח הרגשי, המוח הלימבי. גם בזמן שגרה תפקודי האונה הפרה-פרונטלית, כמו הקשב והריכוז, התכנון, הוויסות ההתנהגותי הם בחסר. מצבי חירום הם מעמסה נוספת על מערכת הוויסות.
רמת הסיכון לפתח PTSD  עולה, כמובן, ככל שעולה רמת החשיפה לאירועים הקשים. נבין כי זהו זמן קריטי, בו חשוב להגיש תמיכה מתאימה מהר ככל האפשר, כדי להקל ולמנוע התפתחות של PTSD.

שלישית, יש להיות ערים לכך, שיתכן ויש כאלה שמאובחנים עם ADHD, כשלמעשה התסמינים הם ביטוי ל PTSD ולא ל ADHD.

איך נוכל לעזור?

אם מתפתחת פוסט-טראומה יש לפנות, כמובן, לאנשי מקצוע בתחום, אך יש דרכים רבות בהן נוכל לנקוט הן כהורים והן כמטפלים ומאמנים כדי למנוע, לעזור ולתמוך.

כפי שצוין, הנושא העיקרי בו יש להתמקד ולתת עליו את הדעת הוא נושא הוויסות הרגשי. בזמני משבר כולנו מאותגרים תחת עומס האירועים מעוררי הרגש, אך אלו עם ADHD סובלים הרבה יותר. זאת כיוון שגם בשגרה רבים מהמאובחנים עם ADHD מגלים חסך בוויסות עצמי רגשי (DESR). כלומר, הם מתקשים להרגיע את הרגשות העוצמתיים, לעכב תגובות לא הולמות ולהתמקד במשימות חשובות כשהם במצב של חוסר וויסות.
לכן, נשים את הדגש על פיתוח מיומנויות של וויסות רגשי שיעזרו לילדים ולמתבגרים לשמור על עוגן יציב, להרגיע את עצמם ולשמור על תפקוד מיטבי, כך שיוכלו להרגיש כמה שיותר תחושות של שליטה ופחות חוסר אונים והצפה.

איך גורמים לזה לקרות?

1. סביבה תומכת ורגועה (ככל האפשר), שמכירה היטב את התסמינים של הפרעת קשב ומודעת לכך שכעת הם מוגברים. סביבה כזו תוכל למשאב את הילדים, לאפשר ביטוי מלא של רגשות תוך צמצום שיפוט עצמי, להרגיע ולתת תחושה של יציבות ובטחון גם כשבחוץ קורית מלחמה.
מחקרים רבים מוכיחים כי רשת תמיכה טובה היא ההגנה היעילה ביותר נגד התפתחות של טראומה. הידיעה שיש מבוגר שאפשר לסמוך עליו, שמשרה בטחון ונותן נחמה מרגיעים ומאפשרים הרפיה של הגוף והמוח. מחקרים על ילדי לונדון בתקופת מלחמת העולם ה 2 מגלים עד כמה השפעת הקשרים הקרובים בזמן חירום היא קריטית. נמצא כי דווקא הילדים שנשארו עם ההורים בלונדון בזמן ההפצצות ושהיו חשופים למראות של אנשים מתים ובניינים הרוסים התמודדו טוב יותר מאלו שנשלחו לכפר והופרדו ממשפחותיהם.

כדי שההורים ואחרים בסביבת הילד יוכלו לספק את המקום הבטוח והממשאב, הם כמובן, צריכים למצוא דרכים להתמלא בעצמם. זה לא פינוק, אלא הכרח כדי לאפשר את ההגנה לה הילדים זקוקים. הערוצים הם אותם אלו שאציין להלן עבור הילדים: הרגעת הגוף והמוח דרך מיינדפולנס, נשימות, ספורט, ביופידבק, תפילה וכן מפגשים עם חברים, פעולות תרומה והתנדבות, תחביבים, שינה טובה, תזונה בריאה, וכשיש צורך גם טיפול נפשי או תרופתי.

2. שנית, נמצא כי ילדי קשב הופכים מווסתים יותר ורגועים הרבה יותר כשהדימוי העצמי שלהם עולה. ערוץ מרכזי להעלאת הדימוי העצמי בקרב ילדים ומתבגרים עם ADHD הוא לעזור להם להבין בעצמם את הפרעת הקשב שלהם (כמובן בשילוב פידבק מכיל מהסביבה הקרובה, כפי שצוין לעיל). ראיה עגולה של הפרעת הקשב, ששמה דגש גם על הצדדים המאירים של התסמונת, מרגיעה מאוד ועוזרת בקבלה עצמית וביצירת תקווה לעתיד.
כשהילדים והמתבגרים מבינים שהקושי שלהם להירגע ולווסת את רגשותיהם הוא חלק מהתסמינים של הפרעת הקשב, הדבר עוזר להם להבין את עצמם והתנהגותם, מוריד את השיפוטיות העצמית, ומעלה את הסיכוי שיסכימו ללמוד שיטות שונות להרגעה.

3. משאב מרכזי וחשוב ביותר הוא היכולת להרגיע את הגוף. קיימות דרכים להרגעה מהירה, כמו נשימת בטן, תרגיל אאמא (נספח 1), הרפיית שרירים, דמיון מודרך ועוד.
ביופידבק ומיינדפולנס הם יעילים מאוד בעבודה עם ADHD ליצירת וויסות. ביופידבק מסייע מאוד לפתח תחושה של שליטה פיסיולוגית והעלאת המודעות לתחושות לא נעימות גם כשהן ברמה נמוכה. מודעות זו מאפשרת לעצור את התעצמות הרגשות לפני שיתגברו ויהפכו לסערה גדולה, שכבר מאוחר מדי לעצור אותה.

ריקוד, ספורט, משחקי כדור ותנועה הם ערוץ גופני נוסף שמאפשר מנוחה ממיקוד במצב המלחיץ ושחרור של הגוף.
ערוץ חשוב נוסף להרגעת הגוף הוא הקפדה על סביבת שינה היגיינית ובטוחה כדי לאפשר שינה רגועה ומספקת. יש כאן מהלך דו-סיטרי: הקפדה על תנאים נכונים לשינה טובה, כולל השעה בה נכנסים למיטה, תורמת מאוד לרוגע, והקפדה על משאבים מרגיעים במהלך היום תורמת מאוד לשמירה על שינה רגועה ומספקת.

4. תרגול מיינדפולנס, שמחבר אותנו לכאן ולעכשיו, לחוויה בהווה עם פתיחות, סקרנות ובלי שיפוטיות הוא משאב שמאפשר לנו התבוננות פנימה והחוצה.
מחקרים רבים בתחום מגלים כי תרגול מיינדפולנס לאורך 8 שבועות לפחות מביא לשינויים ניתנים לצפייה במוח. תרגול קבוע של מיינדפולנס מביא לשיפור ביכולת לנהל רגשות, מפחית דכאון וחרדות, משפר את יכולות הקשב והריכוז, משפר את הדימוי העצמי והקבלה העצמית, משפר את איכות השינה ובאופן כללי תורם להפחתה משמעותית בתחושות של מצוקה ומתח.
תרגול מיינדפולנס של הקשבה לנשימה, הקשבה לגוף או תרגיל הפרפר הם תרגולים קלים לביצוע שמתאימים לילדים ומתבגרים עם ADHD. תרגולים של הקשבה לרגשות הם יעילים מאוד כדי לעבור תקופות קשות עם עצב וצער וכדי לחזור לאיזון ולשיווי משקל.

5. חברים, קהילה תומכת– מעבר לתמיכה של הסביבה הקרובה ביותר, חברים וקהילה מעניקים בטחון, חום, תחושת שייכות, אחווה משותפת ובכך מספקים הגנה מול משברים ומצבי חירום.
עם החברים אפשר לשחק, לחלוק רגשות, לשמוע מוסיקה, לצייר, לבשל, לפתח תחביבים נוספים ולהרגיש משמעותיים כשתומכים ולוקחים תפקידים וכו'.

6. טיפול ע"י אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש הוא הכרחי כשיש חשד להתפתחות של דיכאון, חרדות ברמה גבוהה או PTSD . מטפלים ורופאים בתחום יוכלו לבצע הערכה מדויקת, להחליט אם יש צורך בטיפול תרופתי ולהתאים את שיטת הטיפול.

לסיכום, תקופת החירום המתמשכת בה אנו נתונים מהווה אתגר עבור כולנו, אך אלו עם ADHD חווים אותה כקשה עוד יותר. סביר כי התסמינים של ADHD יחמירו והסיכון לפתח PTSD הוא גבוה יותר מאשר בקרב כלל האוכלוסייה. כהורים, מטפלים ומאמנים עלינו להיות עם היד על הדופק, לספק סביבה תומכת, מבינה, מכילה ומרגיעה ולפנות לגורמים מקצועיים כשיש חשש להחמרה.

נספח 1: תרגיל אאמא – 4 היסודות

עפ"י ד"ר אילן שפירו

התרגיל הוא תרגיל הרגעה מיידי, בן 4 שלבים, שמתאים לכל מצב לחץ או חרדה. מבצעים את ארבעת השלבים אחד אחרי השני ברצף.

א     א     מ     א

אדמה        אוויר         מים           אור

שלב 1. אדמה– בישיבה (וגם בעמידה)- מניחים את כפות הידיים על הירכיים. לוחצים את כפות הרגליים חזק לקרקע. מבקשים מהמטופל להתבונן בחדר (עם ילדים גם בהליכה בחדר) ולמצוא 5 דברים עגולים/קטנטנים/מרובעים/מחומשים (לא משנה..). המטרה היא להביא את המטופל לכאן ולעכשיו ולהפעיל את המוח החושב. זה מרחיק מהמוח הלימבי שעסוק בלדאוג.

שלב 2: אוויר– מרפים את הגוף ונושמים 2, 3 נשימות בטן. עם ילדים אפשר לעשות כמה "נשימות בייגלה"

שלב 3: מים– בליעת רוק. מבקשים מהמטופל למלא את הפה ברוק ואז לבלוע 3 פעמים. אם קשה למלא את הפה ברוק (כשנמצאים בלחץ, הפה מתייבש) מבקשים לחשוב על לימון חמוץ, סוכריה חמוצה און לנשוך את הלשון עם השיניים האחוריות.

שלב 4: אור/אהבה– מבקשים לחשוב על משהו אחד קטן וטוב, כמו ציוץ ציפורים, פרח יפה, החתול שלנו, וכו'. מניחים את כף יד ימין מעל הלב, את כף יד שמאל מעל כף ימין, מחזיקים את האגודלים זה הזה ויוצרים פרפר. מתופפים מספר פעמים עם כנפי הפרפר (כפות הידיים) לסירוגין, פעם כף יד ימין ופעם כף יד שמאל.
ולסיום: ניקח נשימה עמוקה ונשים לב שאנחנו כאן יחד, יושבים בחדר, כאן ועכשיו.

אם  אתן/ם נשות או אנשי מקצוע שמעוניינים ללמוד פרוטוקול מסודר, מובנה ויעיל לעבודה עם ADHD לפי מודל ייחודי, שמשלב כלים מעולם האימון ומעולם הטיפול, מזמינה אתכם להקליק כאן כדי לקבל מידע על הקורס "אימון CBT ל ADHD". מחזור 33 הקרוב מתחיל ב 7/3/24 ויתקיים בימי חמישי אחה"צ בזום.
בשל המצב: שני שיעורים נוספים בנושא התמודדות עם חירום וטראומה- ללא עלות

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »
האורות של ADHD
האורות של ADHD

האורות של ה ADHD"לפעמים אלו האנשים שאף אחד לא דמיין שייצא מהם משהו, שעושים את הדברים שאף אחד לא יכול היה לדמיין"-

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן