ד"ר איריס ברכוז logo

זה לא שקר זו יכולת תרוץ והסברה

ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

כשבני היה בן שנתיים בדיוק הודיעה לי הגננת שהוא יהיה עורך דין. אותה גננת היתה חמה ואוהבת, אך לא ייחסתי לה יכולת נבואית ולא הבנתי איך על סמך שפה אופיינית לבני שנתיים, היא יוצאת בהכרזות כאלה. היא טענה שהוא מצליח לתת תירוצים, הסברים ושכנועים לכל נושא ועניין ושהיא צופה לו עתיד מזהיר בתחום… כשהלך וגדל הבנתי בדיוק למה התכוונה (: הוא ידע להסביר באופן משכנע ביותר זה לא שקר זו יכולת תרוץ והסברה - בעלי ADHD | ד"ר איריס ברכוזמדוע בבוקר זה לא זמן טוב לסדר את החדר, להכין ש.ב., ללמוד לבחינה.. גם בצהריים זה לא זמן טוב ובערב- ממש לא… לו רק היה משקיע את זמן השכנוע וההסבר בביצוע המטלות .. לעומת זאת, מבחינתו, תמיד זה היה הזמן המתאים לשחק משחקי מחשב, לראות סרט או לקנות משהו מעניין מאתר כזה או אחר.

אכן, רבים מבעלי ה- ADHD ניחנים או מפתחים עם השנים יכולת תרוץ והסברה מופלאה ורבת דמיון ויצירתיות.  נראה כי זהו מנגנון הישרדותי. ביצוע מטלות מסוימות כל כך מאיים עבורם שהם עושים הכול כדי להימנע מכך. בהדרגה הדבר מתפתח לדפוס פעולה שמתמיד עד לבגרות.

אני פוגשת לא רק ילדים ובני נוער שמתקשים לגייס את עצמם ולהתמיד במילוי משימות שהם הגדירו לעצמם כחשובות, אלא גם מבוגרים.

למשל, דוד בן ה-36 הגיע אלי לאימון כשהוא על פרשת דרכים. הוא נפרד ממי שהיתה חברתו בשנתיים האחרונות, עזב את עבודתו לאחרונה ואף נאלץ לחפש מקום מגורים חדש. בתהליך האימון הציב לעצמו מטרה: למצוא עבודה שתתאים לכישוריו ושיוכל להתפרנס ממנה בכבוד בטווח זמן של חודשיים. הוא הגדיר את סוגי העבודות המתאימות לו וקבע מספר משימות שעליו לבצע כדי להשיג את מטרתו. למשל, להיפגש עם יועצת לכתיבת קורות חיים ולכתוב מחדש את קורות החיים שלו, לשלוח קו"ח ל-5 מקומות עבודה שונים מדי שבוע, לעדכן את הנתונים בלינקדאין וכו'. מדי שבוע כשהתבקש לדווח על ביצוע המשימות, התברר כי הוא לא ביצע דבר. היו הסברים כמו, אולי אני צריך חופש, אני לא באמת "סגור" על מה שאני רוצה", "אחותי עוברת תקופה קשה באוניברסיטה וחשוב לי לעזור לה", "ביליתי יומיים שלמים עם חבר טוב בבי"ח" ועוד ועוד.
חשוב להבין כי בעלי ADHD מתרצים בראש ובראשונה לעצמם ולכן מעלים טיעונים שנשמעים מאוד ערכיים ועמוקים ומקשים על האדם עצמו וכן על המתבונן מהצד להבחין באשליה.

כמאמני ADHD חשוב מאוד שנכיר את הנטייה הזו לתירוץ ולהסברה ואת הקושי שעומד מאחוריה להתחיל בביצוע משימות שנראות מייגעות, משעממות או מאיימות על הדימוי העצמי. חשוב מאוד שנזהה זאת בזמן ונעזור למתאמנים להתחיל לעמוד במחויבויות שלהם כלפי עצמם, כי לשם כך הם הגיעו אלינו. בהקשר זה מאוד חשוב שנדע לזהות, כי גם אמירות כמו "השבוע לא אוכל להיפגש, כי קרו כל מיני אירועים במשפחה, נוכל לדחות בשבוע?" או "נראה לי שכרגע אקח פסק זמן מהאימון, כי אני לא בשל לזה" וכו' הן למעשה אמירות מתחמקות שמטרתן לדחות את ביצוע המשימות שיקדמו את המתאמן להשגת מטרותיו. ברגע שנבין את אופן החשיבה של המתאמנים שלנו, נוכל לא להיפגע כמאמנים וכמטפלים באופן אישי, ונוכל לעזור באופן מיטבי למתאמנים שלנו. נוכל לספק למתאמנים את הגבולות להם הם כה זקוקים ולהעביר את המסר כי אנו מזהים את ההתחמקות מלקיחת אחריות ומעשייה ומספקים להם מסגרת תומכת בה יוכלו ללמוד לראשונה בחייהם, כי אפשר גם אחרת.

באימון עם דוד, ביררתי היטב את סיבות ביטולי הפגישות וצמצמתי אותם לאפס. הוא התחייב למשימות משבוע לשבוע ובכל יומיים התנהלה בינינו שיחה קצרה כדי לברר את התקדמותו עם המשימות. שאלתי מה היה קל לביצוע, מה קשה, מה מעכב ואיך יכול להתמודד עם הקשיים. במפגשים עצמם היתה הזדמנות לעיבוד הדברים גם באופן קוגניטיבי-רגשי. במקביל לאי המוכנות שלי כמאמנת לקבל תירוצים מתירוצים שונים, דוד החל לחוות הצלחות בביצוע משימות. בהדרגה החל להשתחרר מהדפוס אותו אימץ לפני שנים: מתן הסברים ותירוצים במקום עשייה. כתוצאה, דוד מצא את העבודה לה ייחל בטווח הזמן שקבע לעצמו ואף עבר מבית ההורים לדירה משלו.

לתהליך אימון ADHD יש, אם כן, מאפיינים ששונים מאימון רגיל. הנקודות העיקריות שמאפיינות אימון ADHD הן:

  1. היכרות מעמיקה עם ADHD למאפייניה השונים, השלכותיה על תחומי החיים השונים ואופני הביטוי בגילאים שונים.
  2. מוכנות להיות מאמנים דירקטיביים ששמים גבולות ברורים ומבצעים מעקב שוטף בין המפגשים.
  3. מתן דגש על העלאת הדימוי העצמי של המתאמנים תוך מיקוד בתחומי החוזק
  4. ידע והיכרות עם נושאים עיקריים באימון ADHD כמו, אסטרטגיות לארגון, התארגנות וניהול זמן
  5. הכרה בחשיבות השימוש בחיזוקים- גם עם מבוגרים!!!
  6. היכרות עם מצבים שנוטים "ללכת יחד" עם ADHD, כמו לקויות למידה, קשיים בוויסות חושי, דיכאון, חרדה, ועוד.
  7. עבודה שלנו על עצמנו: להיות מוכנים לדבר בשפת האימון: שפה מקבלת, לא שיפוטית, סקרנית גם כלפי עצמינו והטעויות שלנו, להיות מוכנים ללמוד ולהתפתח כל העת, להאמין בעצמנו ובכישורינו כמאמנים. כך נוכל להתגייס ולעמוד לרשות המתאמנים וצרכיהם בצורה הטובה ביותר.

בקורס "אימון קוגניטיבי-התנהגותי לבעלי ADHD ולקויות למידה" אנו לומדים את האסטרטגיות והכלים להפוך למאמני ADHD מצוינים לכל הגילאים: ילדים, נוער ומבוגרים. הקורס מתחלק ל-4 אשכולות לפי נושאים ובכל אשכול מגוון כלים שימושיים ויעילים.
מחזור 16 של הקורס מתחיל ב 4/1/17, ימי רביעי אחה"צ ברמת גן. היכנסו לקבלת פרטים.

 

שתפו חברים:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email


פוסטים נוספים :

חנוכייה חברתית ו ADHD
חנוכייה חברתית ו ADHD

נתחיל במשחק, אותו אני נהנית לשחק עם מטופלים שמגיעים אלי בחנוכה: החנוכייה החברתית: תוך שימוש בערכת המיומנויות החברתיות בתמונות, אני מבקשת מהמטופלים

לקריאה נוספת »

תמיד שמחה לשמוע ממך

דילוג לתוכן