Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

עשרת המאפיינים של המורה האידאלית

ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

10 המאפיינים של המורה האידאלית לילדים עם ADHD | ד"ר איריס ברכוז

10 המאפיינים של המורה האידאלית – במיוחד עבור ילדים עם ADHD וקשיים חברתיים

כידוע, אני פוגשת בעיקר ילדים ומבוגרים עם ADHD ובחופשת הקיץ הזדמן לי לשוחח עם שתי מורות של בנות עמן אני עובדת. המורה האחת התמקדה ותארה באריכות את תחומי החוזק של הילדה. ניכר היה בשיחה, כי היא מכירה את הילדה לעומק, מחבבת אותה מאוד, וכי השקיעה במהלך השנה מחשבה רבה בלמידת דרכים לטפח את החוזקות של הילדה, בטיפוח הקשר ביניהן ובהעלאת מעמדה החברתי של הילדה בכיתה. הילדה מצליחה בלימודים, אהובה מאוד על חברותיה והתנהגותה הלכה והשתפרה במהלך השנה.

המורה הנוספת עמה דברתי, בקשר לילדה אחרת בה אני מטפלת, שגם היא ניחנה בחוזקות ובכישורים לא מבוטלים, ביטאה בעיקר תסכול. היא דיווחה על קשייה המרובים של התלמידה, על ההתמודדות הסיזיפית עמה בכל יום ועל כך שילדי הכיתה מתקשים להכיל אותה .. חשוב לציין שקשייה של התלמידה, הן ההתנהגותיים והן החברתיים החמירו מאוד בהשוואה לתפקודה בשנתיים הקודמות עם מורה מחנכת אחרת.

מחקרים אכן מצביעים על כך שאינטראקציה חמה בין מורה לתלמיד/ה, הבעת חיבה והבעת הערכה כלפי התלמיד או התלמידה מעלים את הסיכוי שאותו ילד או ילדה יתחבבו על בני הכיתה. למורות, ובמיוחד למחנכות, תפקיד מפתח בהתפתחות התפקוד החברתי, הלימודי וההתנהגותי של תלמידיהם. הדבר מועצם פי כמה כשמדובר בילדים עם קשיים בתחומים שונים.

מהם 10 המאפיינים של אותן מורות שיוכלו לשמש כסביבה מגדלת ומצמיחה עבור ילדיכם שמגלים קשיי קשב וריכוז, קשיים חברתיים או קשיים מסוג אחר?

(אמנם הכתוב מתייחס למורה בלשון נקבה, אך הדברים פונים, כמובן גם למורים ממין זכר)

1. חשוב שהמורה תהיה בעלת ידע לגבי המצבים השונים, למשל בעלת ידע נרחב בכל הקשור לפרעת קשב או פתיחות לרכישת הידע. באותה מידה חשוב הידע לגבי אסטרטגיות התמודדות יעילות. פעמים רבות ילדים עם קשיים כמו ADHD או קשיים אחרים זקוקים ליחס שונה משאר התלמידים. הם זקוקים ל"קביים" כדי שיוכלו לתפקד כמו שאר התלמידים. המושג "שוויון" בין תלמידים לא מתאים כאן.

2. המורה צריכה לדעת "להלך על חבל דק" בנושא של הצבת גבולות מחד ומתן חום ויחס אישי מאידך. מתן גבולות ברורים תוך התמדה ושמירה עקבית עליהם חשובים ביותר. הם עושים סדר ומספקים לילדים תחושה של שליטה במצב ושל בטחון. מאידך, חשוב לדעת מתי והיכן ניתן להרפות, כאשר הילד או הילד עם הקשיים לא מסוגל להתמודד עם דרישות רבות וגבוהות מדי.

3. כחלק ממתן החום, התמיכה והיחס האישי, חשוב שהמורה תיצור קשר אישי עם הילד ותגרום לו להבין שהיא מחבבת אותו. למשל, היא יכולה להקדיש פרק זמן קצר (אפילו דקה או שתיים יספיקו) בבקרים בהם היא נמצאת בכיתה כדי לשאול את הילד באופן אישי לשלומו ולהתעניין באירועים אחרונים שקרו לו. פעמים רבות מאוד אני שומעת ממטופלים כי פחות אכפת להם המקצוע המסוים, אותו הם לומדים בביה"ס, אלא מי מלמד או מלמדת אותו. כלומר, הם יאהבו ספרות, אזרחות או מדעים, כי הם אוהבים את המורה שמלמדת את המקצועות האלו.

4. בהמשך לכך, הילד או הילדה צריכים להרגיש שהמורה מקבלת אותם. לשם כך, המורה צריכה להתמקד בדברים שהילד עושה והם חיוביים, גם אם עבור ילדים בלי ההפרעה הם נראים טבעיים. חשוב לזכור כי ילדים עם קשיים, למשל, ילדים עם ADHD, צריכים להשקיע הרבה יותר כדי להשיג את מה שאחרים משיגים בלי השקעה. חשוב לחפש את "הרגעים הנוצצים" של הילד. למשל, הוא יכול להיות יצירתי, נדיב ולגלות נכונות גבוהה לעזור במצבים שונים.

5. חשוב שהמורה לא תראה בהתנהגויות שליליות של הילדה או הילד התנהגויות המכוונות באופן אישי נגדה. סביר כי הילדים לא עושים "דווקא", אלא מבטאים קשיים או חסר הבנה של מצבים. במקום להיפגע ולכעוס על הילד או הילדה חשוב לעזור להם ללמוד את המיומנויות שהם חסרים.

6. חשוב ביותר: מכיוון שהמורה, ובמיוחד המורה המחנכת, היא בעלת כוח השפעה רב על תלמידיה ועל הדימוי העצמי שלהם, חשוב שהיא תשמש מודל להתנהגות חיובית ואוהדת כלפי הילד או הילדה עם הקשיים (וכמובן גם כלפי שאר התלמידים). עליה להימנע באופן חד משמעי מהשפלת הילד/ה בפני ילדים אחרים ולבטא אפס סובלנות כלפי לעג, הקנטות או פגיעה מצד ילדים אחרים.

7. תקשורת פתוחה וקרובה בין המורה להורים תורמת מאוד ללמידת התנהגויות רצויות. מפגשים תקופתיים משולבים בתקשורת על בסיס כמעט יומיומי מאפשרים הטמעה של תכניות התערבות לשיפור כישורים שונים, כגון כישורים חברתיים. המורה יכולה לאשר ולעודד התנהגויות חברתיות תואמות והצלחות חברתיות או לנטר התנהגויות רצויות ולשלוח את הניטור להורים כחלק מתכנית לעיצוב התנהגות חברתית.

8. שמירה על סדר וארגון ושיגרה בכיתה והקניית הרגלים בתחום זה יעצימו תחושות רוגע ובטחון ויאפשרו פניות ללמידה. המורה יכולה להשיג זאת באופנים הבאים:

א. יש להשתמש ברשימת כללים קבועים וברורים המוצגת בגלוי בכיתה, כך שהילד יודע למה לצפות. (דוגמות לכללים: נכנסים לכיתה מיד עם הישמע הצלצול; מביאים את כל הציוד הנדרש לשיעור; נוכחות מליאה בשיעור; מדברים בכבוד למורה ולילדי הכיתה). יש להתייחס לכללים לעיתים קרובות: להדגים, לתרגל, להוסיף תמונות.
ב. יש להדגיש את חשיבות הארגון: למשל, 5 דק' מכל שיעור יוקדשו לארגון השולחן או לערות את "תחרות השולחן המאורגן".

ג. יש לכתוב את סדר היום מראש על הלוח.

ד. יש לכתוב הוראות (קצרות וברורות) למשימות על הלוח ולחזור עליהן.

ה. ילדים רבים ובמיוחד ילדים עם ADHD ירוויחו מתזכורות, הקדמות, חזרות, הכוונות, גבולות והבניה. יש לוודא שהתלמידים הבינו את ההוראות. מומלץ לבקש מהתלמידים לחזור על הוראות בקול רם ואח"כ לעצמם בעת ביצוע המטלה.

ו. השגרה חשובה ביותר, במיוחד עבור ילדים עם ADHD. שינויים בסדר היום הקבוע גורמים להם בלבול רב ועלולים לגרור התנהגות קשה. לכן, חשוב מאוד ליצור סדר יום קבוע ככל האפשר. יש לזכור ולהודיע על מעברים ושינויים מספיק זמן מראש. יש להכריז מה עומד לקרות ואז לתת אזהרה נוספת בעת השינוי. בכל מקרה, יש לשמור ככל האפשר על קביעות.

9. חשוב שהמורה תאפשר לתלמיד או התלמידה עם הקשיים להכיר אותה טוב יותר. רוב התלמידים מזהים תוך זמן קצר את ה"אני מאמין" של מוריהם ומתנהגים בהתאם כדי לעמוד בציפיות וכדי לזכות בהערכה ובפריבילגיות. תלמידים עם ADHD או עם קשיים חברתיים עלולים לא לזהות פרטים אלו, אלא אם אומרים להם אותם באופן גלוי. לכן, חשוב שהמורה תספר לתלמידים על עצמה ותסביר להם מה הציפיות שלה כמורה ואדם.

10. ואחרון חביב- חשוב מאוד למורות ולמורים להיות יצירתיים, חדשניים ולהשתמש בהומור.

מניסיוני, למדתי כי מורות רבות שמחות להכוונה לעבודה נכונה ויעילה הן מצד הורי התלמיד או התלמידה והן מבעלי מקצוע בתחום. כהורים לילדים עם קשיים, אם יש באפשרותכם להשפיע על בחירת המורה המחנכת של ילדיכם- מה טוב. אך גם אם הדבר לא מתאפשר, מורות רבות ישמחו, כאמור, לקבל כלים יעילים לעבודה נכונה ועבודה משותפת עם המורה ועם צוות בית הספר תניב את התוצאות הטובות ביותר עבור ילדיכם.

שתהיה שנת לימודים טובה ומוצלחת!!

שימו לב!! באוקטובר 2017 תיפתח שוב קבוצת הורים לילדים עם ADHD! לפרטים הקליקו כאן
או חייגו: 050-6874640

ד"ר איריס ברכוז – מטפלת CBT, אימון CBT לבעלי ADHD לילדים ומבוגרים והכשרות והשתלמויות למטפלים ומאמנים.

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן