Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ערכים- איך להיות מי שאני באמת? עבודה על ערכים עם ילדים ומתבגרים

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

ערכים

ערכים- איך להיות מי שאני באמת?

פינוקיו, גיבור הסיפור הקלסי מ 1883 (!!!) רוצה בכל ליבו (העשוי עץ טהור) להפוך לילד אמיתי. הספר מתאר את אינספור תלאותיו והרפתקאותיו בדרכו להפוך לכזה. למזלו, פיה עם שיער כחול מלווה אותו במסעו הארוך ועם המון סבלנות היא מעבירה לו את המסר שה ערכים החשובים הם אומץ, תושייה, טוב לב ויושר. בסופו של המסע פינוקיו משיג את יעדו והמעשים שהוא עושה אכן מבטאים את מימוש הערכים הנ"ל. כך, הוא הופך סוף סוף ל"ילד אמיתי".

איך אנחנו, אנשי הטיפול והאימון במאה ה 21, יכולים לעזור לאלו שמגיעים אלינו לקליניקה לחוות תחושת אותנטיות, אמיתיוּת, חוויה של מימוש עצמי והגשמה?

מתי אנחנו מרגישים שאנחנו אמיתיים?

עפ"י גישת האימון האישי וגישות הגל השלישי של ה CBT כדוגמת ACT (תרפיית קבלה ומחויבות) תחושת אותנטיות ומימוש עצמי מגיעה מתוך עשייה והתנהלות עפ"י הערכים שחשובים לנו, עשייה שמקדמת אותנו לכיוון החיים שאנו מחשיבים כמשמעותיים. יש כמובן, התייחסות לעולם הפנימי, לרגשות ולמחשבות, אך ההעמקה היא פחות בתוכן המחשבות שמעסיקות אותנו וגורמות לנו לרגשות שליליים, ויותר בחקירה ובמבט סקרן לגבי מה שחשוב לנו.

ערכים- זיהוי והגדרה

זיהוי והגדרה של מה שחשוב לנו, כלומר הגדרת הערכים שלנו ובניית מטרות, יעדים ומשימות כדי לממש את הערכים האלו יאפשרו לנו לחיות חיים משמעותיים ולהרגיש מסופקים בתחומי החיים בהם נבחר להתמקד: רומנטיקה, קריירה, חברים, בריאות, תחביבים ועוד.

כלומר, האימון/הטיפול, מסייע למטופלים למצוא את הערכים שלהם, קרי, המוטיבציה הפנימית, החיזוק הפנימי לפעולות וכן לטוות ולהתוות את הדרך להגדרה והשגת המטרות והיעדים עצמם בדרך לחיים בעלי משמעות.

איך עושים את זה? איך עוזרים למטופלים לזהות את הערכים שלהם?

ישנן דרכים רבות ומגוונות לעבודה על נושא הערכים בקליניקה, חלקן ייעודיות או ישירות וחלקן פונות לנושא באופן עקיף או תוך כדי עיסוק בנושא אחר.

היזכרות בחווית שיא היא הדרך המועדפת עלי. אנו מבקשים מהמטופלים לעצום עיניים ולקחת את עצמם לחוויה הטובה ביותר שהיתה להם אי פעם. כשהם פוקחים את העיניים ומשחזרים את החוויה, אני מבקשת מהם לזהות מה היו המרכיבים שנכחו שם שהפכו את החוויה לכל כך טובה ומשמעותית עבורם. למשל, חוויה של טיול משפחתי בה בלטו קיומם של קרבה וחום מבני משפחה ותחושת מסירות והנאה משותפת או טיול עם חברים, בו היו נוכחים דווקא מרכיבים של עצמאות, טבע, והומור. כך, החיבור לרגע, לאירוע או לתקופה שזכורים כחיוביים במיוחד, מאפשרים זיהוי של מה שהכי חשוב לפרט, למה שהופך את חייו או חייה לבעלי משמעות.

רוס האריס מציג דרך נוספת שעושה שימוש בדמיון מודרך: "מכונה שקוראת מוח".
נבקש מהמטופלים/מתאמנים לעצום עיניים ולדמיין ש: 'אני מחברת לראשכם מכונה שקוראת מחשבות. אתם יכולים לכוון אותה לכל מי שתרצו. אני מבקשת מכם לכוון את "המכונה קוראת המחשבות" לאדם שהוא מאוד יקר לכם ומשמעותי עבורכם. בדיוק עכשיו הוא חושב עליכם. הוא חושב על מה אתם עבורו, מה התפקיד שלכם בחייו, מה החוזקות שלכם. בעולם אידאלי, בו אתם האדם שתמיד רציתם להיות, מה תשמעו שהוא חושב?'

מתוך תרגילי הדמיון המודרך שלעיל נוכל לעזור למטופלים/מתאמנים לחלץ ערכים ולהגדיר אותם.
בנוסף, נוכל להגיש למתאמנים רשימות ערכים מוכנות מראש, מהן הם יוכלו לבחור 8-10 ערכים החשובים להם ביותר ואז להגדיר אותם בהתאם להבנתם. גם הערכה "על מה ולמה" של שוש מעוז-אריה שכוללת עשרות ערכים תתאים או הכנת כרטיסים עצמאית.

בתרגיל אחר נבקש מהילדים או המתבגרים להדביק באמצעו של דף תמונה שלהם, ציור בו ציירו את עצמם או פשוט לכתוב את שמם. מסביב לעצמם נבקש שיציירו, ידביקו או יכתבו שמות של אנשים שחשובים להם, חפצים או כל דבר אחר שיקר לליבם. ההסברים שיתנו לגבי בחירת הפריטים או האנשים ישמשו לדיון על הגדרת הערכים בהם הם בוחרים.

כפי שצוין, ניתן להגיע לנושא גם באופן פחות פורמלי, ספונטני יותר או עקיף יותר. למשל, כשהמטופלים מדברים על מצבים בהם הם מרגישים שלא מממשים את עצמם, מתרגזים בגלל אנשים אחרים, חשים צביטה בלב.

לדוגמה, יעל, נערה בת 15 מתארת שהיא מרגישה דחויה, לא רצויה, ללא חברים. נוכל לשאול אותה שאלות כמו:

אני: איך את רואה את עצמך? איך היית רוצה להיות?
האם את יכולה לחשוב על מצבים, אירועים, מקומות, סביבת אנשים מסוימת שבה את כמו שהיית רוצה להיות? עושה דברים כמו שהיית רוצה לעשות?

יעל:  כשאני עם הילדים במקהלה, אני כמו שהייתי רוצה להיות.

אני: מה יש שם בחוויה הזאת? איזה מין אדם את כשאת בחוויה הזאת?

יעל: אני שרה, נותנים לי במה, אני מופיעה, אנשים מחמיאים לשירה שלי, יש לי חברים, אני נחמדה לאחרים, מחייכת, צוחקת, יש ילדים עם תחום עניין דומה לשלי, אני מצליחה, הומור משותף וכו'.

תשאול נוסף הביא לדיוק של הערכים שציינה: הערכה, הצלחה, הומור, סקרנות, יצירתיות, חברה וכן מציאת ערכים נוספים, כמו התמדה וחום וקרבה.

דרכים עקיפות נוספות כוללות תשאול לגבי דמויות שמעריצים, אנשים שמאוד מרגיזים אותנו, אנשים ש"מוציאים מאיתנו את הטוב" ועוזרים לנו להיות הכי "מי שאני באמת" ועוד.

בהמשך המפגשים עם יעל היא עשתה שימוש בערכים שלה כדי להציב לעצמה מטרות לטווח בינוני וארוך:

  • לחזק ולהעמיק את הקשרים החברתיים עם ילדי המקהלה.
  • לבטא את כישרון השירה גם במסגרות אחרות כולל הכיתה וביה"ס במסיבות כיתתיות ובית ספריות.
  • ליצור קשר עמוק יותר עם 2 בנות בכיתה שיש להן ערכים דומים שלי, במיוחד יצירתיות, הומור וחום.

במקביל לעבודה על חיים בעלי ערך תוך שימת לב לבחירת מטרות ופעולות מכוונות ערכים יעל למדה גם טכניקות מיינדפולנס וטכניקות קבלה וחמלה עצמית כדי להתמודד עם מחשבות ורגשות שליליים שהופיעו מדי פעם.

זיהוי הערכים של המתאמנים/מטופלים הוא למעשה הבסיס לכל עבודה אימונית או טיפולית. הם מהווים דרך לגייס את המטופלים לעשיית שינוי בחייהם. השינוי הוא כוללני ומקיף תחומים רבים:

– הערכים מנחים את המתאמנים בקביעת מטרות מדויקות לטווח קצר, בינוני ובמיוחד לטווח ארוך.

ערכים מסייעים למתאמנים להבין את ההתנהגות שלהם עצמם בכל מיני מצבים ולקבל את עצמם.

– היכרות עם הערכים שלנו משמשת מוטיבציה פנימית לעשייה ואף מסייעת לנו לשמור על נחישות גם כשיש מצבים מתסכלים והדרך ארוכה, מייגעת ומשעממת.

– היכרות עם הערכים שלנו ושימת לב לערכים של האנשים סביבנו מסייעת לנו בבחירה נכונה של חברים או קשרים בינאישיים

–  מודעות לערכים שלנו מסייעת בקבלת החלטות ראויות ומדויקות עבורנו בתחומים שונים מעבר לקשרים בינאישיים, כמו בחירה של כיוון לתעסוקה או מקום לגור בו.

ואם נחזור לפינוקיו, ברוח התקופה בה נכתב הספר, במאה ה-19, הפיה היא זו שמסבירה לו מהם הערכים הראויים שאם יאמץ אותם יוכל להפוך ל"ילד אמיתי". כמאמנים ומטפלים במאה ה- 21 אנו מסבירים לילדים ולבני הנוער שהאמת נמצאת אצלם פנימה והתבוננות פנימית, הקשבה לקול הפנימי היא שתאפשר להם להגיע לערכים החשובים בעיניהם וכך להפוך למי שהם רוצים להיות באמת.
לקריאת מאמר נוסף בנושא ערכים לחצו כאן

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן