Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

חשיבות הסביבה הקרובה לבעלי ADHD ולקויות למידה

באחד השיעורים בהם אני מלמדת אימון ADHD לאנשי מקצוע ניגשה אלי אחת המשתתפות, מאבחנת דידקטית ומת"לית ומסרה לי דיסק. "זה סרט הודי מדהים על ילד עם לקויות למידה ו-ADHD. סרט חובה לכל מי שעובד בתחום!" אני מוכרחה להודות שאני לא מחובבי הז'אנר, אבל מכיוון שאותה משתתפת הרשימה אותי כמקצוענית ורצינית החלטתי לתת לסרט ההודי צ'אנס. להלן הקישור www.youtube.com/watch?v=lKf4OgPVWzY

starsהסרט, כצפוי, סוחט דמעות ולא קצר, אך, ייחודו בכך שהוא מעביר באופן מדויק, מרגש, צבעוני ועשיר את החוויה המטלטלת של להיות ילד עם לקויות למידה ו-ADHD . ללא ספק, מדובר בסרט יפהפה ומומלץ מאוד. אחד המסרים הכי חזקים בסרט תואם את האמרה של הרב שלמה קרליבך: "כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו".
ואכן, ככל שאני נפגשת עם ילדים ומתבגרים רבים יותר, אני נוכחת לראות עד כמה המשפט הזה הוא מדויק ותקף.
אבל, יותר מכך, הניסיון מראה לי שהמשפט המדויק יותר הוא: "כל מה שאדם צריך הוא אדם אחר שיאמין בו". כן, לא רק ילדים זקוקים לאמונה והבעת תקווה מצד הסביבה. גם מבוגרים זקוקים לכך! הייתי מרחיקה לכת ואומרת שיש אף פעמים בהם המשפט הקולע יותר הוא: "כל מה שמבוגר צריך הוא ילד אחד שיאמין בו…"

ואיך מבטאים את הדברים בפועל בתהליכי הטיפול והאימון עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים בעלי ADHD ולקויות למידה ?
חשוב לי מאוד לערב את הסביבות השונות בקרבתו של המטופל ולבדוק יחד איזה שינוי הסובבים יכולים לעשות כדי לעזור למטופל למצות את הטוב ביותר מעצמו.

כשמדובר בילדים ובמתבגרים חשוב לבדוק עם ההורים את נקודות המבט שלהם לגבי ההורות שלהם, איך הם תופסים את הילד, את הקשיים שלו וכו'. הנקודות החשובות הן:

  • איך הם רואים את תפקידם כהורים? האם יש להם חזון הורי, מטרות הוריות? האם הם מודעים לערכים ההוריים שלהם?
  • עד כמה הם מכירים בכישורים, בחוזקות של הילד, רואים את הכישורים כמשמעותיים ודואגים לטפח אותם? למשל, אם הילד מוכשר בציור- עד כמה הם מחפשים מורים מתאימים כדי לפתח את הכישרון?
  • עד כמה הם מודעים לקשיי הילד, מבינים את הקשיים לעומק, את המקור להם? מודעים לדרכי הטיפול השונות? מספקים את הטיפולים ובמינון הנכון? האם אחד ההורים מכחיש את קיומה של הלקות?
  • עד כמה הם מעבירים לילד מסר של קבלה? מקבלים אותו כשלם כמו שהוא ומעבירים לו את התקווה והאמונה שיצליח?
  • עד כמה הם מגלים חום ואהבה?

כך גם לגבי סביבת ביה"ס. חשוב לקיים מפגשים תקופתיים עם הצוות החינוכי שכולל את מחנכ/ת הכיתה יועץ/ת, מורת שילוב, פסיכולוגית מנהל/ת וכו' ולפנות אליהם עם שאלות דומות לשאלות ששאלנו את ההורים. נברר תחילה איך סביבת ביה"ס תופסת את הילד, עד כמה סביבה זו מודעת לכישורי הילד כמו גם לקשייו והאופן בו ניתן לעזור לו כדי להתמודד. במפגשים אלו ניתן לבדוק איך אנשי החינוך תופסים את תפקידם ולזהות גורמים במערכת שיוכלו לעמוד לצד הילד. חשוב לעורר את אמונתם ביכולתו של הילד להצליח ולהציע כלים ואסטרטגיות כדי להביא לשיפור בתחומים השונים.

כשמדובר במבוגרים- המצב עשוי להיות מעט שונה. פעמים רבות (אך לא תמיד!) אני מוצאת כי בת הזוג (כמובן גם בן הזוג, אך חשוב לזכור את הסטטיסטיקה: פי 4 יותר גברים מנשים מאובחנים עם ADHD), שעומדת כלביאה מול מערכת ביה"ס כדי להגן על בנה או בתה שאובחנו עם ADHD , תתקשה לגלות אותה אמפטיה כלפי בן הזוג. מבן הזוג יש ציפייה שיתנהג כאדם בוגר, ידע לתכנן את הזמן ויעמוד בהתחייבויותיו בבית ובמקום העבודה. במקום, היא מתמודדת עם בן זוג שבמשך שנים לא היה ברור לה מדוע הוא מתנהל כמו ילד קטן בחיי היומיום ומשאיר לה את רוב נטל הטיפול בבית, בילדים וגם בו…
כאן המקום לעבוד עם בת הזוג או בן הזוג במספר שלבים. למשל:

  • להכיל את הקושי שמבטא בן או בת הזוג ולגלות אישור ואמפטיה.
  • לעשות psycho-education, כלומר, לתת הסבר מקיף לגבי הגורמים הנוירולוגיים ל-ADHD, הסימפטומים של ADHD בגיל המבוגר, והקשיים שמתפתחים במהלך השנים אצל ADHD לא מטופל. הסימפטומים יכולים לכלול: התנהגויות שנראות לא תואמות את הגיל, קושי במילוי הבטחות, קושי בשליטה בכעסים, תגובות פוגעניות ולא הולמות, קושי לראות את האחר, מוסחות וחוסר קשב, שכחה של פרטים שחשובים מאוד לבת הזוג ועוד. קשיים שמתפתחים עם השנים כשלא ניתן טיפול הולם הם: הופעת דיכאון ו/או חרדה, רשימת הישגים שלא מומשו, פיטורין מעבודה וכו'.
  • הבהרה כי תמיכה בבן הזוג המאובחן עם ADHD היא מטרה משותפת וכי כעס עליו רק חוסם את ההתקדמות.
  • במהלך ההתערבות נבקש מבני הזוג לערוך רשימה של התחומים בהם הקשיים באים לידי ביטוי ולבחור נושא ראשון בו רוצים להתחיל להתמקד. לגבי הנושא והבאים אחריו נציע אסטרטגיות להתמודדות עבור שני בני הזוג. ברגע שחלה התקדמות ראשונה, קל לבת או בן הזוג להאמין כי שינוי יכול להתרחש ואז קל יותר לשדר לבעל ה-ADHD שמאמינים בו.
  • במידת הצורך, נפנה לאימון או טיפול זוגי עם איש מקצועי שמומחה בעבודה טיפולית זוגית ו-ADHD.

לסיכום, המסר הוא שאנשים עם ADHD ולקויות למידה זקוקים לכלים ואסטרטגיות כדי להתמודד בצורה יעילה וכדי להגשים את מטרותיהם ולמצות את הטוב ביותר מעצמם. לצד זאת, יש חשיבות עליונה לסביבות השונות עמן נפגש האדם ובהן הוא חי ופועל. לכן, תהליך טיפול או אימון לא יהיה שלם אם לא יכלול עבודה עם הסביבות המשמעותיות בחיי המטופל/מתאמן.

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן