Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

פגישת סיום טיפול או אימון עם ילדים ומתבגרים

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

פגישת סיום טיפול או אימון

פגישת סיום טיפול או אימון היא כמובן פגישה בעלת משמעות רבה, שבמצב הרצוי אנו מגיעים אליה בעקבות החלטה הדדית והכנות לקראת הפרידה הצפויה.
לפני שנצלול למפגש הסיום עצמו אפתח בכמה מילים לגבי קבלת ההחלטה.

איך יודעים שהגיע הרגע?

  • המטופלים/המתאמנים עצמם יוזמים את הבקשה לסיים, כשהם מדווחים, שהשיגו את מה שרצו, את המטרות שלשמן הגיעו לטיפול.
  • המטפלים, ההורים ו/או אנשי הצוות מדווחים על התקדמות משמעותית.
  • מאמנים ומטפלים שמכירים ומשתמשים בכלי "גלגל החיים" יכולים להעביר שוב את הגלגל ולדון יחד עם המתאמנים/מטופלים בשביעות הרצון העכשווית שלהם מהתחומים השונים בחייהם ולהגיע להסכמה הדדית לגבי אפשרות הסיום.
  • בדומה, מטפלים ומאמנים שכוללים בתהליך הגדרת ערכים יכולים להזמין את המטופלים לדרג שוב את הערכים שבחרו ולבדוק את ההתקדמות במימושם.

קיימים, כמובן, גם מצבים פחות רצויים, בהם המטופלים, ההורים או אנשי הצוות במסגרות ציבוריות מבקשים לסיים טיפולים טרם זמן, מסיבות שונות. גם במקרים אלו חשוב, ככל הניתן, לסיים באופן מסודר ומאורגן.

מה חשוב לכלול בפגישת סיום טיפול או אימון?

– המטופלים והמתאמנים יסכמו את ה"רווחים " שלהם מהטיפול ויציינו מה היה הכי משמעותי עבורם.

– המטופלים יציינו גם מה הם עדיין רוצים לשפר.

– המטופלים יתארו את הדרך שעשו, את המסע שעברו. באיזה מצב היו כשהגיעו, מה היו הקשיים, אופני החשיבה, השדונים, הרגשות, ההתנהגויות הלא מקדמות. איזה שלבים עברו בדרך ואיפה הם היום. אפשר ממש לצייר תחנות בדרך ומה קרה בכל תחנה.
למשל: מטופלת שהגיעה בגלל קשיים חברתיים ובמטרה להרגיש נוח חברתית בכיתה ולהתמודד עם הקנטות, ציירה בסיום הטיפול את התחנות הבאות:

תחנה 1: היא עומדת בוכה בצד ושאר הבנות משחקות ועסוקות בשלהן. ביקשתי ממנה להוסיף גם בועות מחשבות והבעות פנים על ציורי הדמויות.

תחנה 2: היא מדברת עם ילדה אחת מהכיתה בהפסקה. גם כאן ובציורים הבאים התבקשה להדגיש את הבעות הפנים והרגשות ולהוסיף בועות של מחשבות.

תחנה 3: היא מבלה עם מספר חברות מהכיתה בבריכה אחר הצהרים.

תחנה 4: היא עומדת מול שני ילדים מהכיתה שמקניטים אותה, אך היא עונה להם ולא נבהלת.

תחנה 5: היא מבלה בהפסקה עם 3 חברות קבועות.

– אם בתחילת התהליך השתמשנו במשחקי משאלות למיניהם, למשל ביקשנו מהילדים לכתוב על פתקים "משאלות ריאליות" שיקרו כתוצאה מהטיפול ושמרנו בקופסה, במפגש סיום הטיפול נבקש מהמטופלים לפתוח את הקופסה ולבדוק אם המשאלות הושגו.

– המטופלים מסכמים מהם הכלים שלמדו בטיפול או שלמדו שעוזרים להם, ואיך יזכרו להשתמש בהם. כדאי  מאוד ליצור רשימה או מחברת עם עיקרי הכלים.

כשמדובר בכלי ה CBT עם ADHD  חשוב לציין מחשבות יעילות, כלי הרפיה שעוזרים, חשיפות שעשו ועזרו להם להתגבר על חרדות והימנעויות, הרגלים חדשים שלמדו וחשוב שלא יפסיקו להתמיד בהם, כמו סידור חדר, סידור תיק, קימה בזמן, ספורט באופן סדיר, למידה למבחנים וכו'.

– חשוב לציין גם שמשברים יכולים לצוץ שוב, זה טבעי. לכן, כדאי לדבר על זה ולהתכונן מראש. למשל, לשאול, מתי עלולים לצוץ משברים? מה צפוי בקרוב שעלול לגרום לנסיגה או לרגשות שליליים? מה יהיו סימני האזהרה? איך תתמודדו? למי בסביבה שלכם תוכלו לפנות כדי לקבל עזרה?
לומר: יש לכם כבר המון כלים להתמודדות שאתם יודעים שעוזרים לכם. חשוב להיות במודעות כדי לזכור להשתמש בכלים ואם קשה מדי, תמיד אפשר לחזור אלינו לתחזוק.

– כשמדובר בילדים ונוער, ולעיתים גם עם מבוגרים, אני אוהבת לצרף מכתב מסכם לפרידה עם מתנה קטנה ואולי גם תעודת הצלחה/אליפות. במכתב המסכם אני מציינת באופן עדין איך התחילו, הדרך שעשו, החוזקות והעוצמות שהם מגלים ומה יש בהם שרותם אחרים לרצות לשהות בקרבתם. אני מציינת מה רכשו ולמדו ומסיימת עם איחולים ואמונה שיצליחו במה שחשוב להם. אם מתאים, אפשר גם לחגוג את האירוע עם כיבוד קל, מוסיקה ושירים.

לבסוף, בפגישת סיום הטיפול או האימון, אני מבקשת מהמטופלים לכתוב "מסר של תקווה" שיתלה על "קיר התקווה" עבור הילדים הבאים שיגיעו לקליניקה. אני מבקשת מהם לחשוב על המסר הכי חשוב שהם רוצים להעביר הלאה, שלפי דעתם יתן את התרומה הגדולה ביותר. כתיבת המסר עוזרת למטופלים ולמתאמנים להתבונן פנימה ולהגדיר לעצמם את הלמידה המשמעותית ביותר עבורם. בנוסף, הם חווים העצמה ככאלה שכבר עברו את המסע והגיעו למקום בו הם אלו שיכולים כעת לשמש מודל ולתרום מעצמם לאחרים (ראו דוגמה מצורפת).

אם אתן/ם נשות או אנשי מקצוע שרוצות/ים ללמוד לא רק איך לסיים טיפול או אימון אלא פרוטוקול שלם, מובנה ויעיל לפי מודל ייחודי לעבודה עם ADHD, בתכנית היחידה בארץ שמשלבת כלים מעולם האימון ומעולם הטיפול, מזמינה אתכם להקליק כאן . מחזור 32 (!!) של הקורס "אימון CBT ל ADHD" יתקיים בימי שני אחה"צ החל מה 4/12/23 לפרטים נוספים חייגו: 052-8353522 050-6874640

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »
האורות של ADHD
האורות של ADHD

האורות של ה ADHD"לפעמים אלו האנשים שאף אחד לא דמיין שייצא מהם משהו, שעושים את הדברים שאף אחד לא יכול היה לדמיין"-

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן