Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

פסיכו-חינוך- מה זה ולמה זה כ"כ חשוב עם ADHD?

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

"ADHD לא באמת קיים. סתם המצאה, לא מאמין בזה".

"הציונים שלה ממש בסדר. יש לה פשוט התפרצויות זעם ובכי מכל שטות. זה ענין נפשי, לא ADHD".

"אני מבין שקשה לו להקשיב בכיתה ולהתרכז עם שיעורי הבית, זה בגלל ה ADHD, אבל איך הוא מצליח לריב עם כל החברים שלו? ממש מדאיג שבחודש האחרון כבר לא הגיע אליו הביתה אף חבר".

ADHD, הפרעת קשב והיפראקטיביות, היא מונח רפואי מורכב, שיש לו סטיגמות רבות. לא פלא שלהורים, אנשי חינוך, ילדים ומבוגרים עם ADHD קשה להבין אותו. אפילו מטפלים שעובדים בתחום ורופאים שתפקידם לאבחן ADHD מתקשים לעיתים באבחנה.

פסיכו-חינוך, פירושו,  מתן הסבר ברור למטופלים על האבחנה שקיבלו (כלומר, הוא נערך רק לאחר שיש אבחנה), על הסיבות והגורמים לה ועל האופציות השונות לטיפול. כשהתהליך נעשה נכון הוא עוזר למטופלים להבין ולקבל את האבחנה ולהתגייס ולשתף פעולה עם תהליך הטיפול. הדבר יעזור להתמודד עם מכשולים שיצוצו בדרך וישמור על מוטיבציה גבוהה ומחויבות.

אפשר לומר שפסיכו-חינוך הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול או האימון. מעבר לכך שהוא עוזר למטופל להבין את עצמו ולקבל את מצבו, יש חשיבות גבוהה לכלול בתהליך גם את המשפחה הקרובה ואת הסובבים המשמעותיים. כך, נוכל לגייס הבנה, אמפתיה, תמיכה ושיתוף פעולה בעתיד לפי הצורך.

פסיכו-חינוך חשוב מאין כמותו בעבודה עם ADHD. חוסר ההבנה הנרחב בציבור של המושג מצביע על הצורך הגדול בהסברים והבהרות. כאמור, מורכבות האבחנה הופכת גם את תהליך הפסיכו-חינוך למורכב יותר. אז מה כל כך מסובך כאן?

ראשית, יש 3 סוגים של ADHD: מסוג קשב עם מגוון סימפטומים של קשיי קשב והתארגנות, מסוג היפראקטיביות אימפולסיביות, שכולל סימפטומים שונים של תנועתיות יתר, חוסר מנוחה ותגובות מתוך דחף ללא מחשבה והסוג המשולב שכולל את 2 הסוגים הנ"ל. בסה"כ מתוארים 18 סימפטומים שיכולים להשתלב אצל כל אחד בצורה שונה ולהתבטא באופן שונה. מה שמסבך את העניין עד מאוד הוא שחלק מהסימפטומים מופיעים גם במצבים והפרעות אחרות. למשל, תנועתיות יתר וקשיי התנהגות יכולים להופיע כחלק מקשיי וויסות חושי, קשיים רגשיים, הפרעת טיקים, הפרעת התנהגות מתנגדת, תפקוד יתר של בלוטת התריס, במצבי דכאון וחרדה אצל ילדים ועוד. קשיי קשב יופיעו אצל ילדים עם קשיי שינה, חרדות ודיכאון, תת תפקוד בבלוטת התריס, לקויות למידה, התמכרות למסכים ועוד ועוד.
וכדי שנסתבך עוד יותר, ADHD היא מצב שברוב הפעמים לא מופיע לבד. בקרב כ 80% מהמקרים של ADHD זה לפחות "1+1"…למשל ADHD עם הפרעת התנהגות מתנגדת. בקרב יותר מ 50% מהמקרים ל ADHD מצטרפים 2 מצבים: נניח ADHD עם לקויות למידה וקשיים בוויסות חושי. ואם נבחן את הדברים נראה ששתי הרשימות: רשימת "הדומה ל ADHD" ורשימת "מה שמגיע עם ADHD" (כלומר, קומורבידי), הן רשימות כמעט זהות, דבר שמקשה עוד יותר על האבחנה ומוסיף על הבלבול.

פסיכו-חינוך מטרתו, אם כן, לעשות סדר בבלאגן הזה, לאחר קבלת המידע מהמטופל או המתאמן, משפחתו ומהאבחונים של בעלי המקצוע.

בשלב השני, מטרת הפסיכו-חינוך היא לתת הסברים לגבי האופציות הטיפוליות הזמינות. כשמדובר ב ADHD יש כיום אפשרויות רבות וחשוב מאוד להדגיש את הפערים הגדולים עליהם מצביעים המחקרים בין  ADHD מטופל ללא מטופל. אדם מבריק ומוכשר עם ADHD ללא טיפול לא יוכל לממש את כישוריו ועלול לחיות חיים מתסכלים ללא תכלית. במקרים קיצוניים יותר, ADHD לא מטופל, שמלווה בחרדות ודיכאון, עלול להוביל להתמכרויות, אלימות, עבירה על החוק וכו'. החוקר הידוע ביותר בתחום ה ADHD, ראסל בארקלי אף מרחיק ואומר, כי להיות עם ADHD לא מטופל מקצר את החיים ב 13 שנים בממוצע!

החדשות הטובות הן שקיימות שיטות טיפול אפקטיביות ויעילות וכשהטיפול הוא מותאם וניתן בזמן הוא משנה חיים. הטיפול הנכון לא רק מפחית את הקשיים והמגבלות שיש ב ADHD, אלא גם מעצים ומגדיל את הכישורים הייחודיים, שגם הם חלק מהאבחנה. ונסיים עם הדימוי הנהדר של האלוול: "לאדם עם ADHD יש כוח של מנוע פרארי עם בלמים של אופניים. חוסר ההתאמה בין כוח המנוע ליכולת של הבלמים גורם לבעיות. לחזק את הבלמים זה שם המשחק".  
הבנת ה ADHD באופן כללי ובאופן ייחודי אצל המטופל הספציפי היא זו שתעשה הבדל. היא זו שתעזור למטופל להבין את עצמו לעומק, תעזור לבני המשפחה להבין ולתמוך ותכשיר את הקרקע לקראת קבלת העזרה הנדרשת.
במאמר הבא, אני מתארת דרכים לפסיכו-חינוך מוצלח ל ADHD עם ילדים, מבוגרים והורים. לקריאה הקליקו כאן. 

אם המאמר עניין אתכם והייתם רוצים להרחיב את הכשרתכם בתחום, אני מזמינה אתכם לבדוק את התאמתכם לקורס "אימון CBT ל "ADHD. בקורס, אנו משלבים, כמובן, למידה של פסיכו-חינוך רחב תוך העצמה והעלאת הדימוי העצמי, למידה של טכניקות אימוניות להתמודדות עם מגוון הקשיים בתפקודים ניהוליים, וכן מקדישים תשומת לב רבה ללמידה של דרכים מעולם ה CBT ליצירת משאבים לוויסות רגשי. זאת, תוך התייחסות לעבודה עם סביבות הילדים והמתבגרים.

לפרטים ומידע על קורס הקיץ הקליקו כאן

 

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן