Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

האורות של ADHD

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

האורות של ADHD

האורות של ה ADHD
"לפעמים אלו האנשים שאף אחד לא דמיין שייצא מהם משהו, שעושים את הדברים שאף אחד לא יכול היה לדמיין"- המתמטיקאי אלן טורינג

מי שמכיר אותי יודע, שלא רק שאני עובדת בעיקר עם אנשים עם ADHD (בכל הגילאים), אלא שאני עושה את זה מתוך בחירה בכל יום מחדש.                                                                  

אני פוגשת אנשים מעניינים, יצירתיים, לא שגרתיים, עם אנרגיות וחיות והמון הומור. בד"כ יש גם המון חמלה, צניעות, רצון לעזור וחוש צדק מפותח. כשמגיעים אלי לאימון ולטיפול אני משתדלת לשים את הזרקור על נקודות האור ואף להשתמש בהן בהתמודדות עם הקשיים.
לכבוד חג חנוכה, חג האורות חשבתי, שאין זמן ראוי מזה להתמקד באורות של ה ADHD ואף לבדוק בספרות המקצועית עד כמה נושא ה"אורות של ה ADHD" נבדק ונחקר.

הפסיכיאטרים האמריקאים, אדוורד האלוול וג'ון ורייטי, מתארים בספרים השונים שכתבו על ADHD, את "המתנות" שהיו עדים להן בקרב המטופלים שאובחנו עם ADHD לאורך עשרות שנים של ניסיון בתחום (כולל הניסיון רב השנים שלהם עם עצמם…). הם מציינים מאפיינים דומים למה שציינתי לעיל.
לדבריהם אנשים עם ADHD הם היצירתיים שבחדר, הממציאים, היזמים, מלאי החלומות הסקרנות והדמיון. הם גם נדיבי לב, לוחמי צדק, מלאי אנרגיה, ספונטניים, לוקחי סיכונים, פועלים היטב בזמן משבר או סכנה, כריזמטיים, מצחיקים ובעלי דחף מתמיד לשיפור תנאי חייהם, דבר שדוחף להישגים ויצירה.
האלוול ורייטי מדגישים, ואני כמובן מסכימה, שכדי ש"המתנות" יבואו לידי ביטוי חשוב לטפל בקשיים ולתת להם מענה מתאים מגיל צעיר ככל האפשר.
אפשטיין ולורן (2013) הציעו לראות ADHD כאחת מההפרעות הרב מימדיות, שמה שמאפיין אותן הוא שלא כל הסימפטומים מקושרים בהכרח עם חסכים או פגיעה בתפקוד.
Weiss (2016) מציג את המונח "ADHD בתפקוד גבוה", במקרים של אלו שעומדים בקריטריונים לקבל את הדיאגנוזה, אך גם מתפקדים היטב. Lesch  (2018) מדבר על תכונות חיוביות כמו: היפר-פוקוס, למידה עצמית ויכולת גבוהה להשקיע.

אך מה עם ממש מחקר? מסקירה שערכתי עלה שהמחקר מתמקד בעיקר בדרכי טיפול והתמודדות עם הקשיים, אך לא ב"אורות של ה ADHD". למעשה, הסקירה העלתה שני מחקרים ראויים בלבד: בראשון ראיינו החוקרים, מהדי ושות' (2017) 76 משתתפים מ 5 מדינות (ברזיל, הודו, ערב הסעודית, דרום אפריקה ושבדיה) ומצאו שלצד הקשיים שהם ציינו לגבי תפקודי היומיום שלהם הם ציינו גם אספקטים חיוביים רבים: רמות אנרגיה והתלהבות גבוהים, יצירתיות, מיקוד יתר, אמפתיה ורצון לעזור לאחרים.

המחקר השני, אותו אתאר בפירוט, הוא מחקר פנומנולוגי שנערך באמצעות ראיונות אישיים ופורסם בג'ורנל Attention Deficit and Hyperactivity Disorders. החוקרים סדג'וויק, מרווד ואשרסון (2019) בדקו במחקרם את האספקטים החיוביים של ADHD מנקודת מבטם של מבוגרים עם ADHD בתפקוד גבוה. הם גייסו 6 משתתפים מצליחים עם ADHD בגילאי 65-30, שכולם אובחנו רק לאחרונה וקיבלו מרשם לתרופה.
כל הנבדקים היו עם עבודות רווחיות ו/או מקצוענים בתחומם. ל 4 מהם היו משפחות עם ילדים.

הנבדקים נשאלו 3 שאלות:

  1. מה לדעתך היתרונות והחסרונות של להיות עם ADHD?
  2. תאר זמן בו הרגשת שה ADHD שלך עוזר לך להשיג משהו.
  3. לאלו אספקטים של ה ADHD תגעגע אם הם ייעלמו?

הממצא העיקרי במחקר הראה שיש 6 תחומים עיקריים ו 19 תתי תחומים, שמייצגים את האספקטים החיוביים של ADHD. ששת התחומים הם: דינמיות קוגניטיבית, אומץ, אנרגיה, אנושיות, חוסן נפשי והתעלות.
מתוך 6 התחומים, שנמצאו אצל כל 6 הנבדקים, הסיקו החוקרים, כי דינמיות קוגניטיבית ואנרגיה גבוהה הם מאפיינים ייחודיים בקרב מבוגרים עם ADHD.

דינמיות קוגניטיבית, שתוארה ע"י כל 6 המשתתפים הוגדרה כפעילות מוחית בלתי פוסקת, תהליכי חשיבה ספונטניים ולא ברצף, הבזקים של דימויים, וכן אפיזודות של מיקוד מנטלי אינטנסיבי.
הם תיארו חשיבה מסתעפת כהיבט טבעי של ה ADHD שלהם.
חשיבה מסתעפת מוגדרת כיכולת להמציא רעיונות חדשים שאף אחד לא חשב עליהם קודם וזהו מדד ליצירתיות. הנבדקים תיארו חוויות של הצפה של רעיונות כשאחד מוביל לשני בלי שיש בהכרח קשר ביניהם וזאת לצד היכולת להתרכז ריכוז יתר בדבר אחד.
המשתתפים קישרו את מיקוד היתר שלהם לפרודוקטיביות. להיות במיקוד יתר דומה למצב של flow, כלומר, מצב של ריכוז אינטנסיבי במשימה, שגורמת לרגשות חזקים של הנאה.
בנוסף, כל המשתתפים העידו כי הם מלאים בסקרנות: כלומר הם פתוחים לחוויה, בעלי תשוקה ללמידה וחקירה.

אומץ- כלל את תתי התחומים של נונקונפורמיזם, הרפתקנות, גבורה, אינטגריטי והתמדה.
לגבי מימד זה כל המשתתפים ציינו שהאחרים תופסים אותם כנונ-קונפורמיסטים. הם דיברו על כך שתמיד הרגישו קצת אאוט סיידרים, כפי הנראה כי הסביבה לא שייכה את הקשיים שלהם ל ADHD, אלא לתכונות אופי שליליות.
מתוך דיווחי המשתתפים עולה כי להיות גיבור שימש כמשאב כדי להתגבר ולשרוד את המאבק להכרה ולייחוד. המשתתפים קישרו גבורה עם הרפתקנות, ספונטניות וחיפוש אחר ריגוש. הם אף ציינו כי את התווית של האם מדובר בהתנהגות ספונטנית או אימפולסיבית הם הגדירו לעצמם לפי תגובת הסביבה. ספונטני כשהסביבה חשבה שזה חמוד או מצחיק. אימפולסיבי כשזה נחשב ללא הולם.

אנרגיה– רוחנית, נפשית, פיסית. כל הנבדקים ציינו כי יש להם שפע של אנרגיה וייחסו אותה ל ADHD שלהם. הם דיברו על חיות וויטליות, על רצון וחיפוש אחרי דרכים לרתום את רמות האנרגיה הגבוהות האלה לדברים חיוביים ורצויים עבורם וכן על רמות גבוהות של אנרגיה פיסית שמאפשרת להם להרגיש צעירים יותר מבני גילם ולעסוק בעילות ספורטיבית.

אנושיות– כל המשתתפים דיווחו על היכולת לפתוח בשיחות חברתיות בקלות יחסית וכן דיווחו על עמדה חיובית ועל עניין באחרים. גם הומור דווח כחלק בלתי נפרד בחייהם של המשתתפים. הם דיברו גם על הקבלה העצמית ועל קבלת האחר. כל המשתתפים דיווחו כי ה ADHD שלהם הפך אותם ליותר רגישים, לבעלי יכולת לזהות רגשות גם שלהם וגם של אחרים. אחד המשתתפים התייחס גם "לרכבת ההרים הרגשית" ואמר כי אמנם יש את הרגשות העוצמתיים הלא נעימים, אך גם את התענוג העצום מעוצמות גבוהות של רגשות חיוביים, כולל התלהבות והתרגשות.

חוסן- כאן המשתתפים התייחסו לאסטרטגיות בהן הם השתמשו כדי להתמודד עם הסימפטומים של ה ADHD. הם למדו למשל לפתח וויסות עצמי. אחד המשתתפים תיאר זאת כך: "למצוא את האיזון בין לא להיות יותר מדי בעוררות לבין לא להיות משועמם. ללמוד וללמד את עצמך איך ללכת על החבל הדק הזה. מסתבר שדווקא בגלל הקשיים המולדים הנבדקים לימדו את עצמם או למדו בטיפול טכניקות לוויסות קוגניטיבי, רגשי והתנהגותי. הם דיווחו כי מה שעזר להם למצוא את האיזון ולפתח חוסן היה פסיכו-חינוך, מיינדפולנס, סובלימציה, מיומנויות ארגון וניהול זמן ועוד.

התרוממות רוח/התעלות הערכה של יופי ומצוינות הוא מושג חדש בפסיכולוגיה חיובית שמתייחס ליכולת לשים לב ליופי או כישרון בסביבה ולהרגיש התפעלות, התרוממות והערכה או הערצה. היכולת הזו נמצאה כמשותפת לנבדקים במחקר ותוארה על ידם כקשורה ב ADHD שלהם.

לסיכום, אמנם מדובר ב 6 נבדקים בלבד, שמראש נבחרו כי הם מצליחים בהיבט התעסוקתי, אך עם זאת, מרתק ומרגש לשמוע את ההכרה שלהם עצמם ביתרונות של ה ADHD שמשותפת לכולם, כמו חשיבה מסתעפת, מיקוד יתר ורמות אנרגיה גבוהות.
מרענן לקרוא מחקר שמאפשר להתבונן על ADHD באופן רב מימדי, כפי שהציעו אפשטיין ולורן (2013) ולא להתמקד רק בסימפטומים שמקושרים עם חסכים או פגיעה בתפקוד.
מבחינתינו כמטפלים ומאמנים חשוב שנכיר את האורות של ה ADHD, נחפש אותם אצל המטופלים והמתאמנים שלנו ונאיר אותם עם "זרקור המודעות". חוץ מחוסן נפשי אותו מתארים הנבדקים כיכולת שהם למדו לפתח עם השנים, גם בעזרת טיפול, ניתן בהתערבות נכונה לעודד, לפתח ולהעצים גם את המאפיינים האחרים שעלו כאן. בעזרת שיטות טיפול ואימון מתאימות יכולים ילדים ומבוגרים עם ADHD ללמוד שיטות ואסטרטגיות לנהל את הסימפטומים, וליהנות ולמצות את כישוריהם באופן אופטימלי.

אם  אתן/ם נשות או אנשי מקצוע שמעוניינים ללמוד פרוטוקול מסודר, מובנה ויעיל לעבודה עם ADHD לפי מודל ייחודי, שמשלב כלים מעולם האימון ומעולם הטיפול, מזמינה אתכם להקליק כאן כדי לקבל מידע על מחזור 32 (!!) של "קורס האימון CBT ל ADHD".
בשל המצב: שני שיעורים נוספים בנושא התמודדות עם חירום וטראומה- ללא עלות

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן