Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

הפרעות קשב וריכוז ילדים. סיבות לאי לקיחת התרופות וההתמודדות

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

טיפול תרופתי ל ADHD

קווי ההנחיה של ארגון רופאי הילדים האמריקאי משקפים את הגישה, שהטיפול הראוי עם ילדים ובני נוער עם הפרעות קשב וריכוז בגילאי בי"ס, הוא שילוב של טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז יחד עם ליווי של אנשי מקצוע מתחום הטיפול, האימון, הדרכת הורים ותחומים פארה-רפואיים לפי הצורך.

מודל "אימון CBT להפרעות קשב וריכוז" שפיתחתי נותן את המעטפת הלא תרופתית לצרכים של ילדים, מתבגרים, מבוגרים והורים. כלומר, מתן כלים, אסטרטגיות ושיטות להתמודדות עם הקשיים בתפקודים הניהוליים ובתחום הרגשי.

בין היתר, במודל, אני מתייחסת לכך שתפקיד המאמנ/ת הוא גם לשמש כ"מנהל/ת מקרה" (case manager). כשמדובר בהפרעות קשב וריכוז. המשתמע מכך הוא גם חיבור, תקשורת וסיוע עם גורמים נוספים בחיי הילד, שמספקים הוראה מתקנת, טיפול בוויסות חושי וכמובן טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז.

בעקבות פניות רבות, שקרו לאחרונה, של הורים חסרי אונים מול הקושי במתן הטיפול התרופתי להפרעות קשב וריכוז לילדיהם, אתייחס במאמר זה לסיבות שעומדות מאחורי אי לקיחת התרופות ולדרכי ההתמודדות. במקביל, אוסיף התייחסות גם לגבי התמדה בטיפול תרופתי של מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז.

מהן הסיבות, אם כן, בגללן ילדים מסרבים לקחת את הטיפול התרופתי ל ADHD ואיך ניתן לפתור אותן?

קושי בבליעת כדור

הקושי עצמו

חשש מחנק – ילדים רבים (ואפילו מבוגרים) חוששים שיחנקו מבליעת הכדור, לחלקם יש קושי תחושתי לבלוע את הכדור ולחלק פשוט חסרה ההתנסות.

התמודדות יעילה: 

  • כדורים שניתן לפורר או גרגירים שנמצאים בקפסולה נפתחת, שאפשר לערבב במעדן, גבינה או כל דבר אחר שהילדים אוהבים לאכול.
  • תרופה בנוזל – תרופה ממשפחת הסטימולנטים בנוזל בטעם בננה. (עם החומר הפעיל מטילפנידאט, שנמצא בריטלין).
  • לחדד את מיומנויות בליעת הכדורים… קיימים סרטוני הדרכה מומלצים ברשת.
  • כוסות מיוחדות – קיימות כוסות מיוחדות שעוזרות לבלוע כדורים בקלות
נגן וידאו אודות לקיחת תרופות

הדרכה לבליעת כדורים (תרופות) 

חוסר הבנה של הפרעות קשב וריכוז ילדים

הקושי עצמו

  • חוסר הבנה מה קורה במוח ואיך התרופה מסייעת – חלק מהילדים ובני הנוער ולעיתים גם המבוגרים לא מבינים לעומק מהי הפרעת הקשב, מה קורה במוח ואיך התרופה יכולה לסייע בהקלת הסימפטומים. 
  • אנחנו לא בסדר? – לעיתים הם רואים בלקיחת התרופה הודאה בכך שהם "לא בסדר", כשהם עצמם לא מבינים על מה כל העניין. 
  • לסביבה יש בעיה – חלק מהילדים וגם המבוגרים מאמינים שלהם אין קושי, אלא לסביבה יש בעיה. "לאחרים יש בעיה אם מפריע להם שאני רועש, קופצני או מדבר בלי הפסקה".
 

התמודדות יעילה

  • קראו את המאמר פסיכו-חינוך על הפרעת קשב שמסביר מהי הפרעת קשב, מהם המאפיינים לטוב ולרע, מה קורה במוח עם הפרעת קשב וריכוז מבחינת תפקודים ניהוליים וחסך בדופמין ועוד.
  • חשוב לתת גם הסבר כללי וגם הסבר מותאם לכל ילד לפי המאפיינים הספציפיים שבאים לידי ביטוי. ניתן להיעזר בסרטונים.

עם מבוגרים נסביר גם:

לפי מחקר של ברקלי, להיות עם ADHD לא מטופל מוריד את תוחלת החיים ב 13 שנים!! הסיבות העיקריות הן תאונות ושימוש בחומרים וכן מצבים רפואיים כמו השמנת יתר והפרעות אכילה, מחלות לב ואי מניעה של מחלות. בנוסף קיימת פרוגנוזה של פגיעה בהשכלה, בתעסוקה, בזוגיות, התנהגות מינית מסוכנת ועוד.

נגן וידאו אודות הפרעת קשב וריכוז

מהן הפרעות קשב וריכוז, איך מאבחנים אותן ואיך מתמודדים איתן?

תופעות לוואי שנגרמות מהטיפול התרופתי

הקושי עצמו: 

  • תופעות לוואי פיסיות – הטיפול תרופתי בADHD עלול לגרום לתופעות לוואי כמו קושי להירדם, חוסר תאבון, כאבי בטן וראש, הגברת טיקים, ריבאונד ועוד. 
  • תופעות רגשיות – לעיתים מופיעות תופעות רגשיות כמו הגברת חרדה, דיכאון או סגירות. אפשר להבין מדוע ילדים ובני נוער לא ירצו להמשיך לקחת תרופות, שגורמות לתופעות לא נעימות אלה.
 

התמודדות יעילה:

  • לקחת לפי הוראות – חשוב להקפיד על נטילה נכונה של התרופה לפי ההוראות. למשל, את התרופות הסטימולנטיות והאמפטמינים יש לקחת רק אחרי ארוחה מזינה, ולשתות הרבה מים כדי למנוע כאבי בטן וכאבי ראש.
  • לקחת בשעה מוקדמת – חשוב לקחת את התרופה בשעה מספיק מוקדמת ביום כדי שלא תהיה הפרעה בשינה.
  • לקחת מינון נכון ומותאם – מינון מדויק של התרופה והתאמה של הסוג הספציפי הם חשובים כדי להתמודד הן עם תופעות הלוואי הפיסיות והן הרגשיות. 
  • להחליף סוג של התרופה – כשמופיעים הגברת חרדה, דיכאון, התכנסות, או אפתיות או תופעות רגשיות אחרות, חשוב לפנות מיד לרופא המטפל ולשקול הפסקה והחלפה של התרופה.
  • ליידע רופא מטפל – אם יש הופעה של טיקים או אם ידוע או יש חשד  למצב קו-מורבידי פיזיולוגי או נפשי, כמו אפילפסיה או הפרעת טיקים חשוב ביותר ליידע את הרופא המטפל!!!!
  • לחכות בסבלנות לתוצאות – בכל מקרה, חשוב להבין שהתאמה תרופתית היא תהליך שלוקח זמן (לפחות מספר חודשים) וסבלנות וכן מעקב תכוף ועקבי מצד הרופא המטפל.

חוסר הבנת הקשר בין שיפור בתפקוד לנטילת התרופה

הקושי עצמו:

  • שיפור התפקוד נעשה בהדרגה – לעיתים השיפור בתפקוד הוא הדרגתי והמטופלים לא ערים מספיק לשינויים שקורים בהתנהלותם.
  • שיפור יכולות לא מקושר לתרופה – הם לא מקשרים בין היכולת שלהם להתרכז, ללמוד, להתארגן ולהתנהל חברתית טוב יותר ובין לקיחת התרופה.
  • לפעמים התרופה לא משפרת תפקוד – חשוב גם לציין שיש מקרים בהם זו אכן המציאות, והתרופה, למרבית הצער, לא גורמת לשום שיפור או גורמת לשיפור מועט שלא מצדיק את אי הנוחות שנגרם מתופעות הלוואי.
  • תמיד חשוב לבדוק עלות מול תועלת וטבלת ניטור מאוד מסייעת בכך.
 

התמודדות יעילה: 

טבלת המצב עם תרופה לעומת המצב בלי תרופה – כאן טבלת ניטור של הימים והשעות עם ובלי טיפול תרופתי יכולה לעזור. בטבלה ננטר את ההתנהגויות הרלבנטיות בשעות/ימים בהם לוקחים את הכדור ובשעות שלא.

נבחר לפי המקרה הספציפי את הנושאים לניטור. למשל: מיקוד במשימות לימודיות, השתתפות בכיתה, וויסות התנהגותי בכיתה, בהפסקה, בבית, וויסות רגשי בכיתה, בהפסקה בבית, וכן נתייחס לתופעות הלוואי: מצב רוח, חוסר חיות, הירדמות, התעוררויות, קשיי קימה, כאבי ראש ובטן וכו'.

חשוב לציין שההסברים צריכים להיעשות גם מול הילדים וגם מול ההורים. חלק מההורים מוטרדים מכך ש"התרופות הן לכל החיים". זו בוודאי לא סיבה לא להתחיל, כי תמיד ניתן להפסיק את לקיחת התרופה. זו כן סיבה לנהוג בחוכמה ותמיד לשלב למידה של אסטרטגיות וכלים לניהול נכון של הסימפטומים להפרעת הקשב.

סיבות שקשורות בסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז

הקושי עצמו: 

  • לשכוח לקחת את הכדור, לא להיות בטוחים אם לקחתי כבר או עדיין לא, 
  • לדחות את לקיחת התרופה ואז להבין שכבר מאוחר מדי ביום ולא ניתן לקחת, 
  • לשכוח להגיע לבית המרקחת בזמן לפני שפג תוקף המרשם, 
  • לאבד את הכדורים
  • לא לקבוע תור במרפאה לחידוש המרשם
  • קושי בהתמדה בלקיחת התרופות ועוד.
  • הורים עם סמפטומים ADHD – כשמדובר בילדים, ההורים (שפעמים רבות גם הם מגלים סימפטומים של ADHD) לא תמיד דואגים למעקבים הרפואיים, לקניית התרופה בזמן או למתן התרופה באופן עקבי.
 

התמודדות יעילה: 

  • תזכורות בפלאפון ללקיחת התרופה בזמן, 
  • תזכורות ביומן גוגל כדי להגיע למרפאה או לבית המרקחת, 
  • מקום קבוע לתרופה בבית
  • ליווי של אימון אישי או ליווי של קרוב משפחה כדי לעזור בהתמדה וכו'. כלומר, האסטרטגיות שנלמדות בנושאי ארגון והתארגנות, ניהול זמן, דחיינות וכו' צריכות לכלול גם התייחסות לתחום הזה.

בעיה בלקיחה עם חומרים אחרים

הקושי עצמו: 

בעיה בלקיחה עם חומרים אחרים. קיים סיכון בלקיחה בו זמנית של התרופות עם חומרים כמו אלכוהול, גראס וכו'.

התמודדות יעילה: 

תמיד ממליצה לצמצם בצריכת חומרים כאלה…

על טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז

צמד המילים "טיפול תרופתי" בהקשר של הפרעת קשב נתפס על ידי חלק מההורים או המטופלים כמוצא אחרון וככזה שיש לשקול אותו רק במצבים מאוד קיצוניים. 

במקרים רבים הורים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז יסרבו להגיע לאבחון בהפרעת הקשב רק כדי לא להתמודד עם השאלה: "טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז- כן או לא". 

חשוב להבין:

 
  1. הדיאגנוזה של הפרעות קשב וריכוז היא חשובה קודם כל כדי שהמאובחנים יבינו את עצמם ואת התנהלותם ויסירו מעצמם תוויות כמו: אני לוזר, אני עצלן, אני טיפש, אני רע, אני כישלון. כשיש דיאגנוזה אפשר להתחיל לחפש אחרי דרכים שונות ומועילות לנהל נכון את הפרעת הקשב. אין הכרח שהטיפול יהיה דווקא או רק טיפול תרופתי.
  2. טיפול תרופתי לא חייב להינתן רק במצבי קיצון ובדיקה של יעילותו היא לא "דרך בכיוון אחד". להיפך, אפשר להתחיל, לבדוק את ההשפעה ולהחליט לאחר זמן של התנסות אם ואיך רוצים להמשיך. כמו עם כל אפיק טיפולי, תמיד חשוב לבדוק עלות מול תועלת: כמה מרוויחים מלקיחת התרופה מול הקושי בהתמודדות עם תופעות הלוואי.

אם  אתן/ם נשות או אנשי מקצוע שמעוניינים ללמוד פרוטוקול מסודר, מובנה ויעיל לעבודה עם ADHD לפי מודל ייחודי, שמשלב כלים מעולם האימון ומעולם הטיפול, מזמינה אתכם להקליק כאן כדי לקבל מידע על מחזור 33 (!!) של "קורס האימון CBT ל ADHD".
בשל המצב: שני שיעורים נוספים בנושא התמודדות עם חירום וטראומה- ללא עלות

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »
האורות של ADHD
האורות של ADHD

האורות של ה ADHD"לפעמים אלו האנשים שאף אחד לא דמיין שייצא מהם משהו, שעושים את הדברים שאף אחד לא יכול היה לדמיין"-

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן