Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

חזרה ללימודים –

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

חזרה ללימודים

חזרה ללימודים

בין אם נהניתם מחודשי הקיץ והחופש הגדול ובין אם סבלתם רוב הזמן, זה נגמר!!

עוד שבוע וקצת הילדים ילכו חזרה ללימודים ואם אתם, ילדיכם או המטופלים והמתאמנים שייכים לקהילת הADHD  רצוי מאוד להתייחס לכמה נקודות ולפעול בהתאם:

1. חזרה לרוטינת שינה, שמתאימה לימי ביה"ס.- לאנשים עם ADHD, ילדים, מתבגרים ומבוגרים, קשה בד"כ לסגל הרגלים ורוטינות יומיומיות (למרות שהם הכי זקוקים להן).
סביר שהילדים והמתבגרים ירצו "למתוח" את ההליכה המאוחרת לישון עד הלילה האחרון, אבל בדיוק בשביל זה יש הורים. כולנו יודעים עד כמה שינה טובה היא חיונית לתפקוד מיטבי ועד כמה חשוב שהילדים יתחילו את השנה "ברגל ימין" ולא יצברו פערים.
כדי שהילדים והמתבגרים יגיעו ליום הראשון ללימודים כשהם ערניים, חשוב להרגיל את הגוף ל"שעון שנה"ל" לפחות שבוע מראש, ולהקדים את שעת השינה ואת שעת היקיצה בהתאם. בהקשר זה חשוב לציין, כי ההמלצה היא ל 12-9 שעות שינה בין גילאי 6 עד 13 ו 10-8 שעות שינה בין גילאי 13 עד 17.  
כמובן שבהקשר זה לא נשכח את אחד העיסוקים העיקריים שממלאים את זמנם של הילדים והמתבגרים גם בשעות הלילה- ישיבה מול המסכים והאינטרנט. בחופש הגדול ילדים ומתבגרים רבים חרגו מאוד מההגבלה של שעתיים ביום ויש לשוב וליצור הרגלים מאוזנים גם בתחום הזה. אם קיים חשש להתמכרות למסכים או למשחקי מחשב, כדאי לשקול התייעצות עם איש מקצוע.

2. חידוש מפגשים עם חברים לכיתה– החופש הגדול הוא זמן לבילויים משפחתיים, טיולים, מפגשים עם חברים רחוקים, ועוד. לקראת תחילת שנה"ל, רצוי מאוד לשוב ולהיפגש עם חברים וחברות מהכיתה והשכבה כדי לחזק את הקשר וליצור קרבה מחדש. חידוש הקשר יעזור בהפגת תחושות של מבוכה, בלבול ובדידות לקראת החזרה ללימודים ויעזור בגיוס המוטיבציה. מפגש עם מורים ולימודי מתמטיקה אולי לא יעלו חיוך על פניהם של הילדים ב 1 בספטמבר, אבל למפגש עם חברים, שהיה לנו נחמד אתם לאחרונה, יש יותר סיכוי.

3. הטיפול התרופתי הוא נושא נוסף שרצוי לבדוק אותו ולהתנסות בו לפני שהשנה מתחילה ולא כשהדרישות הלימודיות מתחילות להכביד. אם הילד או הילדה כבר התנסו בריטלין, אטנט או כל תרופה אחרת ויודעים שטיפול תרופתי עוזר, כדאי להרגיל את המוח והגוף כמה ימים מראש, לפני החזרה ללימודים.  אם הנושא עדיין בבדיקה והתנסות, גם כאן, ההמלצה היא לעשות זאת לפני החזרה ללימודים, תחת השגחה ותצפית הורית. כך, יכולים ההורים להתרשם מהשפעות התרופה: עד כמה היא מועילה לטיפול בסימפטומים ומנגד להבין מהן תופעות הלוואי ועד כמה הן חמורות.

4. קשר עם המחנכ/ת וביה"ס – מכיוון שמחנך או מחנכת הכיתה הן דמויות הסמכות העיקריות עבור הילדים ובני הנוער בביה"ס חשוב מאוד ליצור אתם בסיס לתקשורת ולעבודה משותפת. באותה נשימה חשוב לציין בפניהם עד כמה חשוב, לנו ההורים, לתקשר אתם על בסיס קבוע.
בין אם מדובר במחנכת חדשה עבור הילד ובין אם היא מוכרת לילד ולמשפחה זו השנה השנייה ואף יותר, יש יתרון במפגש עם המחנכת עוד לפני החזרה לימודים.  

במפגש מסוג זה, נתחיל קודם בתיאור החוזקות של הילד/ה: למשל, מאוד אוהב לעזור, מצחיק, חברותי, ספורטאי טוב וכ'ו. לאחר מכן נוכל לתאר בקצרה את הקשיים ומה אנו יודעים מניסיוננו שעוזר.

דוגמאות לקשיים אופייניים והצעות להתמודדות:

  • קושי בהקשבה– להסב את תשומת לב התלמיד לפני מתן הוראות ולבקש ממנו לחזור עליהן. לאפשר תנועה והפסקות גם באמצעות מתן עזרה לאחרים ומתן תפקידים כדי לשמור אותו עירני. מכיוון שלא תמיד בקשב מלא כשניתנות משימות- כדאי לשלוח אותן במייל או בקבוצות הכיתתיות או למנות תורן שבועי שיעשה זאת.
  • קושי להתחיל ולסיים משימות ופרויקטים: כדאי לחלק פרויקטים ועבודות למשימות קטנות עם מועדי דדליין קצרים וחיזוקים. גם את תתי המשימות יש לפרק לצעדים או לשלבים. מומלץ להפחית בכמות שיעורי הבית.
  • קושי במעברים ועמידה בזמנים– חשוב לתזכר מראש לפני שינויים במערכת או מעברים ולהסביר מראש מה עומד לקרות בפעילויות שונות ומהן הציפיות לגבי ההתנהגות. חיזוקים (למשל, תעודת תלמיד השבוע, מכתב הביתה וכו') על התנהגות רצויה, כמו על הגעה בזמן יעלו את הסבירות שההתנהגות תקרה בעתיד.

מומלץ מאוד לשלב תרגילי הרפיה, כמו נשימות בטן, תרגילים מתחום המיינדפולנס או מתחום הקינסיולוגיה החינוכית להרגעה ולהתכנסות פנימה ומיקוד קשב.

  • קשיים רגשיים- תלמידים עם ADHD נוטים לבטא קשיים בשליטה עצמית וויסות רגשי כחלק מהפרעת הקשב ופעלתנות היתר. עלולים להופיע יותר מצבי רוח, חרדות, התקפי זעם בעקבות חוויות של דחיה, לחץ לימודי, תסכול במישורים שונים וכו'. לעיתים אף עולים רגשות של אשמה, בושה, חוסר אמון בעצמי ואף ייאוש.
    יצירת קשר אישי עם התלמיד ושיקוף לתלמיד שאכפת ממנו, שהוא חשוב למורה ושהמורה מאמינה ביכולתו להצליח יעשו את ההבדל. פידבקים של ציפייה חיובית יעזרו לתלמיד עם ADHD לגייס מוטיבציה ללמידה גם כשיש קשיים ומשברים. 
  • קושי בזיכרון – ADHD גורם פעמים רבות לפגיעה בזיכרון העבודה. ילדים עם ADHD מתקשים לזכור הוראות שניתנות, שאלות שנשאלות או כל דבר אחר שיש לשנן ולזכור בע"פ.
    מה שיכול לעזור הוא לתת הוראה אחת בכל פעם, לכתוב את ההוראות על הלוח ולהרגיל את התלמיד לכתוב בעצמו במחברת הוראות או נתונים שעליו לזכור.  

5. רוטינה שבועית– אם נחזור לסביבת הבית ולסדר היום לקראת החזרה ללימודים חשוב ליצור רוטינה שבועית בה יש מענה לצרכים המגוונים של הילדים עם ADHD. הרוטינה תכלול קבלת סיוע לימודי לפי הצורך לאחר שעות הלימודים, עזרה רגשית-אימונית לפי הצורך, חוגים של ספורט, תנועת נוער, פעילות קהילתית, מפגשים עם חברים, הגבלת מסכים עד שעתיים ביום, וכו'.
מבחינת מקום הלמידה והציוד- יש לסדר יחד עם הילד/ה מקום מתאים ונוח ללמידה, שיכלול מקום ישיבה ליד שולחן, תאורה מספקת ואם אפשר גם גישה לחלון עם צמחיה (מחקרים מצביעים על ציונים גבוהים יותר בקרב תלמידים שלמדו מול חלון שצופה על צמחיה).

6. ולסיום, לא רק בכיתה, גם בבית, הדבר החשוב ביותר עם החזרה ללימודים הוא לשמור על האמונה ביכולת של הילד להתקדם ולהצליח. התקווה והאמונה שלנו, ההורים והמטפלים, יעזרו לנו לעודד, לתמוך ולהמשיך ולחפש את הדרכים והעזרה הנכונות שיובילו לתוצאות. כך נגדל ילדים שיוכלו להאמין בעצמם ולא יתייאשו מול אכזבות וכישלונות.

וכמו בכל שנה כמעט, לא נאבד את התקווה שהשנה אכן תתחיל כסדרה, ב 1 בספטמבר.
יום חזרה ללימודים שמח!!
אם  אתן/ם נשות או אנשי מקצוע שמעוניינים ללמוד פרוטוקול מסודר, מובנה ויעיל לפי מודל ייחודי המשלב אימון וטיפול מזמינה אתכם להקליק כאן כדי לקבל מידע על "קורס אימון CBT ל ADHD". 

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן