Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

תפקודים ניהוליים- או ADHD?

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

תפקודים ניהוליים

תפקודים ניהוליים או ADHD?

שגיא מתקשה מאוד לקום בבוקר וגם אחרי שהוא מתעורר הוא מתנהל בעצלתיים ומאחר לביה"ס כמעט מדי יום. בנוסף הוא לא מצליח להגיש את המשימות ושיעורי הבית ולומד למבחנים רק כשאחד מהוריו יושב ללמוד יחד אתו. מה גורם לזה? הפרעה בתפקודים ניהוליים (EFD) או הפרעת קשב ופעלתנות יתר?

החדר של מיכל מבולגן מאוד והיא מבלה זמן רב בחיפושים אחרי בגדים, ספרים, מחברות, מפתחות ומה לא, שהולכים לאיבוד דווקא כשצריך אותם. מה אתם אומרים? הפרעה בתפקודים ניהוליים או ADHD?

לאסף ממש קשה לקבל החלטות, לא משנה אם זה נושא מרכזי בחייו או נושא שולי. הוא יכול לבלות שעות בהתלבטויות ולא מצליח להחליט: 'ללכת למסיבה או להישאר בבית', 'לקחת מעיל או לצאת בלי' לבחור כימיה בתור מקצוע מועדף או ביולוגיה'. מה כאן? ADHD או EFD?

עדי נפגעת בקלות מחברות, מריצה את החוויות הלא נעימות בראש שוב ושוב ומתקשה להרגיע את עצמה, גם אחרי שעות רבות. כתוצאה מכך, היא גם מרגישה רע, הדימוי העצמי שלה נמוך והיא לא מצליחה להתמקד בלימודים ובסיום מטלות ומשימות. לפעמים היא גם מגיבה באגרסיביות בלי לחשוב. ADHD או EFD?

למעשה, השאלה ששאלתי כאן: ADHD או הפרעה בתפקודים ניהוליים (EFD) היא לא הוגנת.
השאלה אינה הוגנת, כי EFD, הפרעה בתפקודים ניהוליים, הוא מונח שמומחים בתחום אולי משתמשים בו, אך ההגדרה הזו לא קיימת כיום ב  DSM-V . קשיים בתפקודים ניהוליים קיימים כמובן והמטרה שלי בשאילת השאלה היתה לעורר אתכם לחשוב יותר לעומק על הנושא.

תפקודים ניהוליים מתייחסים לתהליכים קוגניטיביים ומיומנויות מנטליות, שכוללים תכנון וביצוע של משימות, פתרון בעיות, קבלת החלטות, זכירה, עיכוב תגובה, ניהול זמן, יכולת ארגון, גיוס ושמירה על קשב ומוטיבציה לביצוע משימות, ועוד.

ADHD הוא אחד הגורמים העיקריים לקשיים בתפקודים ניהוליים, אך בנוסף ל ADHD, קיימים מצבים רבים אחרים, שעשויים לגרום לפגיעה בתפקודים ניהוליים. מצבים אלו כוללים: חרדה, OCD, דיכאון, הפרעת טיקים, פגיעות מוחיות, וכן הפרעה ביפולרית, סכיזופרניה או אלצהיימר.
סביר כי הדמיון מבחינת הקשיים בתפקודים ניהוליים הן ב ADHD והן במצבים שנמנו לעיל כמו חרדה, דיכאון או OCD, הם שגורמים לקושי באבחנה המבדלת.

בנוסף, גם מצבים חולפים כמו עייפות ותשישות, לחץ, הפרעות סביבתיות, סמים ואלכוהול יכולים לגרות להנמכה בתפקודים הניהוליים.
ואם נחזור לשאלת האבחנה בין ADHD ל EFD, הרי שחלק מהחוקרים טוענים ש ADHD כוללת קשיים בתפקודים ניהוליים וקשיים מסוגים נוספים ואחרים טוענים, כי פגיעה בתפקודים ניהוליים היא מהות ה ADHD. המומחה העיקרי שמגדיר את ה ADHD כהפרעה בתפקודים ניהוליים הוא ד"ר תומאס בראון. בראון מתייחס ל 6 סוגים של תפקודים ניהוליים, שעשויים להיפגע כשיש ADHD:  

  1. תפקוד ניהולי של הפעלה: כאן מכליל בראון את היכולת בהערכה מספרית, היכולת לתעדף פעולות, לארגן אותן, לאתחל ולבצע. כך, כשיש ADHD הדבר עלול לגרום לקושי בהבחנה בין עיקר לטפל, קושי בקביעת סדרי עדיפויות, דחיינות בביצוע משימות, הערכת זמנים לקויה או קושי בחישוב הוצאות כספיות.
  2. מיקוד וקשב יעילים: אלו כוללים מיקוד קשב, שימור קשב, הטיית קשב למשימה ספציפית. ילדים ומבוגרים עם ADHD חווים מוסחות מהמשימה העיקרית, וכן לעיתים גם את המצב ההפוך: הם מתקשים להפסיק מיקוד בדבר מסוים כדי להפנות קשב לדבר אחר כשהם נדרשים לכך. התופעה נקראת מיקוד יתר (hyper focus).
  3. ערנות ומאמץ : בראון כולל בתפקוד זה את היכולת לווסת ערנות, לשמור על המאמץ בזמן ביצוע משימות, גם כשהן משעממות ומונוטוניות ומהירות עיבוד תואמת משימה. אנשים רבים עם ADHD מתקשים "לשמור על העיניים פקוחות", כשהם מתבקשים לעסוק במשימה רוטינית שמצריכה ישיבה ושמירה על שקט, כמו שנדרש במשימות קריאה, כתיבה או נסיעה בכבישים מהירים ללא גירויים מסביב. נראה כי קיים קושי להישאר ערניים כשאין עיסוק בפעולה אקטיבית שמספקת פידבק מעורר.
    ביטוי נוסף של קושי בוויסות הערנות בא לידי ביטוי בקשיי הירדמות בלילה גם כשחשים עייפות רבה.
    קשיים בקצב עיבוד יכולים להתבטא בקצב עיבוד איטי במיוחד בביצוע פעולות התנהלות יומיומיות בסיסיות וכן בקריאה וכתיבה. במקביל יתכנו מצבים בהם קצב הפעילות יהיה מהיר מדי, דבר שיגרום לטעויות ולביצוע לקוי.
  4. וויסות רגשות וניהול תסכול– עפ"י בראון הקשיים הרגשיים העיקריים המאפיינים ילדים ומבוגרים עם ADHD הם סף תסכול נמוך וקושי בוויסות החוויה הרגשית והביטוי הרגשי. ילדים ומבוגרים עם ADHD מדווחים על "פיוז קצר", על מיקוד יתר בגורם המתסכל במקום בנושאים חשובים יותר ורלבנטיים יותר ועל הצפה רגשית שמונעת מהם לראות מצבים בבהירות ולפעול מתוך שיקול דעת.
  5. זיכרון עבודה והיזכרות– זיכרון עבודה מאפשר לנו להחזיק במוחינו פריטי מידע, כשבמקביל אנו מעבדים אינפורמציה אחרת. יכולת זו חשובה בביצוע משימות שונות ומגוונות והיא חיונית מאוד בתקשורת עם אנשים. זיכרון זה נפגע פעם רבות בקרב אנשים עם ADHD. זיכרון ההיזכרות מאפשר לנו לשלוף מידע מהמאגר של הזיכרונות לטווח ארוך: עובדות, שמות, פרוצדורות וכו'. למרבית הצער, גם זיכרון זה עלול להיפגע כשיש ADHD ולהשפיע על כל תחומי החיים.
  6. פעולה: ניטור, וויסות עצמי, פעולה מווסתת– היכולת להעריך נכונה מצבים שונים בחיים, להעריך את התנהגותנו או התנהגות האחרים, להחליט אם יש לפעול או להשהות תגובה ולפעול בהתאם. היכולת לנטר ולווסת, אם כן, תתבטא לא רק בלא להיות אימפולסיבי, אלא גם בלצאת ולפעול כשפעולה היא מה שנדרש בסיטואציה.
    קשיים בתחום פוגשים ילדים ומבוגרים עם ADHD גם במצבים חברתיים. בנסיבות חברתיות חשוב מאוד לעצור לפני שאומרים מילה פוגעת או לפני שפוגעים פיסית, אך באותה מידה חשוב גם לצאת ולהגיש עזרה, לומר מילה טובה, או לספר את הבדיחה הנכונה.

מפירוט התפקודים הניהוליים השונים ניתן להבין איך ADHD עשויה להשפיע באופן כה נרחב על כל תחומי החיים. חשבו על תזמורת בלי מנצח… גם כשמדובר בנגנים המוכשרים ביותר ובזמרים עם הקול הנפלא והערב ביותר, המנצח הוא זה שמאפשר לנו להנות מהיצירה. המנצח רואה את התמונה השלימה, מקבל החלטות מהירות, מבחין בין עיקר לטפל, זוכר מה צריך לבוא קודם מה אח"כ, שולט בתזמון, משתלט על רגשותיו ורגשות חברי התזמורת, שומר על קשב וערנות ועוד ועוד.

תפקודים ניהוליים הם פונקציות הכרחיות להתנהלות שלנו בעולם המודרני. היכולת לסנן עיקר מטפל בעולם רווי גירויים, לבחור את המטרות הנכונות לנו, לתכנן את הדרך להשגתן, לשמור על מוטיבציה גבוהה בדרך ולבצע את המשימות במלואן, כל אלו לא יכולים להתבצע, כשיש קשיים בתפקודים ניהוליים.
ילדים ומתבגרים עם ADHD יתקשו להצליח בביה"ס, בחברה ובשעות הפנאי אם לא נעזור להם ללמוד אסטרטגיות מתאימות לפיתוח ושיפור התפקודים הניהוליים. הבשורה היא, שניתן לעזור ולפתח פונקציות ניהוליות וליצור סביבה שתספק את התמיכה המתאימה.

במסגרת של אימון CBT ל ADHD, למשל, אחרי תהליך של פסיכו-חינוך, היכרות בסיסית של ערכים וחזון והגדרת מטרות, נוכל להציע ולבחון התאמה של אסטרטגיות ספציפיות (ובהמשך נבדוק גם אם יש צורך בקבלת עזרה מאנשי מקצוע נוספים כמו מורים לאסטרטגיות למידה).

עם שגיא, אותו פגשנו בפסקה הראשונה, שמתקשה בהפעלה, במיקוד קשב ובשמירה על ערנות ומאמץ כדאי להשתמש בטבלאות של עיצוב התנהגות ובחיזוקים חיוביים. בתהליך של אימון, לאחר שיקבע את מטרותיו, הוא ילמד טכניקות לניהול זמן, כולל הכנת רשימת משימות, חלוקת משימה לתת משימות ושימוש בטיימר. בנוסף, נעודד אותו לבדוק עד כמה הוא מפיק תועלת מלמידה עם חברים.

למיכל, שחיה בבלגאן, נעזור עם קביעת מקומות הגיוניים ונוחים לשימוש לחפצים השונים ואימון בהנחת החפצים במקום שנקבע להם. בנוסף, ניצור הרגלים של סידור קצר פעם ביום בשעה קבועה וסידור מעט ארוך יותר, לפי הצורך, פעם בשבוע.

את אסף ממש נלמד טכניקות לקבלת החלטות, כולל שימוש בדמיון מודרך של התסריטים האפשריים השונים וכן איך לקבל החלטות על סמך הערכים החשובים לו (ממליצה לקרוא את המאמר על קבלת החלטות).

לעדי במסגרת שלב הפסיכו-חינוך לADHD נסביר על הנטייה של אנשים עם ADHD לנתח שוב ושוב אירועים שליליים שקרו, בעיקר סביב מערכות יחסים. נסביר מהו תפקידה של "רשת ברירת המחדל" ואיך היא מפריעה לאנשים עם  ADHDלהתמקד במשימות ובעניינים אחרים שחשובים להם. (להרחבה בנושא- קראו כאן). בנוסף נוכל להסביר לעדי איך משפיע ADHD על הדימוי העצמי אצל בנות (לקריאת מאמר בנושא- הקליקו כאן). לאחר מכן נעזור לעדי בהתמודדות ע"י כך שנקנה לה טכניקות של הרפיה והרגעה, כמו נשימות בטן, תרגולי מיינדפולנס ודמיון מודרך, נלמד הרגלי חשיבה יעילים וכן דרכים לפתרון בעיות.

לסיכום, תפקודים ניהוליים הכרחיים להתנהלות יעילה ופגיעה בהם משפיעה כמעט על כל תחומי החיים. בעוד שישנם מצבים שונים, שעשויים לגרום לכך, קשיים בתפקודים ניהוליים נמצאים, עפ"י חוקרים מסוימים ממש בבסיס ה ADHD ומגדירים אותה. לכן, כדי לטפל בסימפטומים של ADHD ולשפר את התפקוד, יש להקנות כלים ואסטרטגיות לטיפוח התפקודים הניהוליים, שאינם מפותחים דיים, ולצד זאת ליצור סביבה "ידידותית" שתתמוך ותקל.

נשות ואנשי מקצוע, מרגישות/ים צורך להרחיב באופן משמעותי את ארגז הכלים שלכם בעבודה מול ADHD? 
רוצים ללמוד פרוטוקול מסודר ומובנה כדי לעזור לילדים, בני-נוער, מבוגרים והורים להתמודד בהצלחה עם הקשיים בתפקודים ניהוליים ולחיות חיים בעלי ערך?
מוזמנים לפנות אלנו כדי לבדוק את התאמתכם לקורס "אימון CBT ל ADHD" בו אנו לומדים ממש איך לעשות זאת. לפרטים ולרישום הקליקו כאן או חייגו 052-8353522.

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן